Het was een vreemde ochtend. Ik had een afspraak met het management van Foodlogica op het Food Center Amsterdam om bij te praten over de toekomst van food service logistiek. Het werd een ander gesprek. Foodlogica stopt er na bijna 10 jaar mee en heeft zojuist faillissement aangevraagd. Het geld is op en investeerders willen niet door. Gesprekken met collega bedrijven hebben niets opgeleverd.
Foodlogica is de enige volledig elektrische logistiek dienstverlener die zich richt op gekoelde oplossing voor de laatste kilometer. Foodlogica helpt voedselbedrijven zoals de klanten van cateraars, de klanten van voedselproducenten (horeca) en klanten van leveranciers van voedselboxen in vooral Amsterdam.
“Relatief kleine bedrijven in de duurzame voedingssector hadden allemaal hun eigen vervuilende (diesel)bestelauto’s in de drukke binnenstad van Amsterdam,” vertelde een van de oprichters in een eerder interview. “Ik realiseerde me dat er behoefte was om deze lokale ondernemers te helpen met het snel, schoon en emissievrij bezorgen van voedsel.”
Op mijn fiets rijdend over het langzaam onttakelende Food Center Amsterdam dacht ik nog even na. Zo’n 10 jaren geleden, in mijn eerste contact met het innovatieve Foodlogica, waren we nog optimistisch over de ‘nieuwe’ stadslogistiek met zero emissie zones, stadshubs, bundeling en de inzet van licht elektrische voertuigen. De stad zou op slot gaan… niets is minder waar gebleken. We zijn 10 jaar later weinig opgeschoten. We dieselen nog allemaal ongehinderd zelf de stad in; niet duurzaam, niet slim en niet veilig,
Ongetwijfeld volgt er in de komende dagen nieuws van de bewindvoerders over de stand van zaken, wat de problemen zijn die tot het faillissement hebben geleid en wat de volgende stappen zijn. Tot eind 2022 had Foodlogica nog een positief eigen vermogen van 0,4 mln. Ergens in 2023 moet een kantelpunt zijn geweest, mogelijk door het faillissement van opdrachtgever Vers en Fijn en het wegvallen van opdrachtgever Lekkerland.
Ik wens de betrokken medewerkers en het management veel sterkte toe. Het team heeft de afgelopen jaren met veel inzet gewerkt, enorm veel geleerd en veel tevreden klant duurzaam weten te bedienen.
Walther Ploos van Amstel.
Dit is triest nieuws Walther. Jessica en Francesca waren mijn helden. En die van Ton geuzendam. Ik herinner mij hoe een van hun koeriers ooit in alle kou vroegte naar Slim en Schoon Diemen kwam fietsen met een pan soep. Het was wel een kliederboel maar de deelnemers aan de bijeenkomst stonden om 08.00 uur hun handen warm te klappen.
Dat ze het zo goed deden de laatste jaren was fantastisch. En nu dit. Opschalen is in Nederland moeilijk. Ook voor Italianen dus.