De coronacrisis heeft de groei van fooddelivery versneld. Consumenten maakten massaal gebruik van maaltijdbezorging als alternatief voor de gesloten horeca tijdens de coronacrisis. Het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, zorgde ook voor groei van boodschappenbezorging. FSIN bracht de markt in kaart.
Maaltijdbezorging
Net als in 2020 maakte maaltijdbezorging in 2021 door corona een sterke groei door. In 2021 groeide de omzet van Delivery Foodservice van €2,8 miljard naar €3,5 miljard euro; een groei van ruim 24%.
Gespecialiseerde bezorgketens, zoals New York Pizza, Domino’s, De Beren, Spare Rib Express en de sushiketens, namen het grootste deel van de omzet(groei) voor hun rekening, volgens FSIN. Wel nam de afhankelijkheid van de bezorgplatforms (zoals Thuisbezorgd.nl, Uber Eats en Deliveroo) in 2021 opnieuw toe.
Voor de traditionele restaurants bleek bezorging toch vooral een noodverband; de omzet daar stagneerde. De maaltijdbezorging vanuit zorgkeukens neemt al jaren af.
Consumenten die voorheen geen gebruik maakten van maaltijdbezorging ontdekten het gemak ervan. Consumenten hebben steeds vaker geen zin om te koken en zien maaltijdbezorging als goed alternatief. De gemiddelde besteding per bestelling steeg.
Levensmiddelenbezorging
De bezorgomzet in Foodretail groeide in 2021 met 33% naar ruim 4 miljard euro. Meer dan 70% daarvan komt voor rekening van de (online) supermarkten. De grootste groei kwam van pure online-spelers zoals Picnic en Crisp. De versboxbezorging steeg met maar liefst 65% naar 0,5 miljard euro.
Halverwege 2021 nam de extreme groei overigens af. In 2021 was Delivery Foodretail goed voor 9,3% van de totale omzet in Foodretail, volgens FSIN.
Bron: FSIN