Je kon erop wachten. PostNL presenteert opnieuw de pakketkluis-aan-huis. Een buitenmodel brievenbus die je voor 80 euro bij hun kunt kopen en zelf mag installeren. Een brievenbus die je overigens ook bij de lokale Hornbach kan kopen; maar dan heb je keuze uit kleuren, maten en veel meer.
Meer dan 80% van alle pakketjes past erin. Dat klopt. Briljante oplossing: ‘Op het tijdstip dat het jou uitkomt, maak je de kluis open en haal je je pakketje eruit’. Hopelijk ook voor retouren. Is het echt een oplossing voor bezorgproblemen?
Jouw pakketkluis
Alle vervoerders mogen pakketjes in jouw pakketkluis stoppen. Het moet niet gekker worden. Wel is de pakketkluis na één bezorging al vol, omdat de bezorger dan het slotje dicht klikt. Retouren via de pakketkluis kan niet. Niet echt hi-tech. Gelukkig krijgen weinig huishoudens meerdere pakketjes op een dag.
Verwacht je meerdere pakketten op één dag? Leeg de pakketkluis dan bijvoorbeeld tussendoor even, zodat je alle pakketjes in jouw pakketkluis kan ontvangen. Of… de bezorger belt gewoon aan, ook wanneer de pakketkluis vol zit of er een handtekening nodig is.
De pakketkluisoplossing is een boeiend marktsegment. Verschillende aanbieders hebben zich hieraan gebrand. Ook PostNL enkele jaren geleden. Een gemiddeld huishouden ontvangt dit jaar net meer dan 30 pakketten. De pakketkluis is er vooral voor de veelbestellers die weinig thuis zijn, die ruimte aan de buitenmuur hebben en geen vergunning van de gemeente nodig hebben. Een nichemarkt waarop spelers als George en Logixbox (en voorheen Mypo, nu failliet) al jaren actief zijn. DHL en Zalando hebben het al eerder opgegeven.
Bijna 90 procent van de consumenten laat een pakketje aan huis (of bij de buren) bezorgen; 13 procent van de pakketjes wordt afgehaald, steeds vaker in de winkel. De pakketbezorgers zijn steeds beter in staat om op afspraak te leveren. Dan is een pakketkluis of afhalen eigenlijk niet meer nodig, toch? En, ergens in de carport? Liever niet! Lever gewoon op afspraak.
Dalend marktaandeel
In 2020 heeft PostNL marktaandeel verloren. De andere partijen halen PostNL stapje-voor-stapje rechts in met oplossingen die de klant vraagt. De pakketkluis gaat dit niet doorbreken; dit is het zoveelste achterhoede gevecht. Dan resteert het gevecht om de pakketprijs. Dat is lastig met de relatief kleinere Europese schaal van PostNL. Ook jarenlang niet willen samenwerken met innovatieve partijen breekt PostNL nu op.
De huidige logistieke infrastructuur is meer dan 10 jaar geleden bedacht. Die past niet bij omnichannel retailers die steeds sneller aan de klanten en hun winkels willen leveren vanuit lokale distributiecentra. Grote logistieke professionals doen dat slimmer met hybride netwerken van producent tot consument.
Verschuift daardoor de macht naar de logistieke spelers? Ja. Integratie van e-fulfilment gaat straks tot op de winkelvloer; first mile, last mile, voorraden, handling en retouren. De ‘last mile’ pakketbezorger komt in de tweede linie.
Duurzaamheid in de ‘middle mile’ en ‘last mile’ is overigens geen ‘order winner’ meer, maar een ‘order qualifier’. Iedereen heeft inmidels elektrisch bezorgen met licht elektrische voertuigen wel op orde (voor 2025). Het gaat vandaag om een totale oplossing voor de omnichannel keten.
Kansen
PostNL mist veel kansen als steeds minder belangrijke lokale speler in bijvoorbeeld B2B (een grotere markt dan B2C met meer ‘value of time’), same day leveringen, local for local leveringen, tweemanslevering, cross border leveringen en omni channel leveringen vanuit micro fulfilment centra. Intussen komt Amazon met een eigen netwerk in Nederland nadat Coolblue dat al deed. Het is allemaal geen fijn nieuws. Eindigt PostNL als pakezel voor de platforms?
Wat zijn de opties die PostNL heeft?
Wat zijn de opties die PostNL nog heeft in de pakketmarkt? Eigenlijk zijn dat er drie:
- Zet de consumenten in een buurt centraal; bied een service waar je niet omheen kan (in die buurt) en bundel, bundel en bundel. Laat zien dat je te gast bent in de buurt (vriendelijk, schoon, stil en veilig). De stadslogistieke initiatieven van PostNL zijn een sympathieke stap naar bundeling van niet alleen de pakketstromen.
- Kruip in de huid van de webwinkel: orchestreer de totale omnichannel keten met veel leveropties voor de consument en een 100 procent kwaliteit; geen operational excellence, maar customer intimacy.
- Gooi de handdoek in de ring. Verkoop de boel gewoon aan Fedex of een andere logistieke speler. In de toekomst moet je immers onderdeel zijn van een Europees omnichannel netwerk.
Gaat de pakketkluis-aan-huis PostNL redden? Absoluut niet…
Walther Ploos van Amstel.