Jumbo neemt C1000 over. Daarmee wordt Jumbo de tweede grootste levensmiddelenketen in Nederland, na Albert Heijn. Maar, heeft zo’n overname wel echt kans van slagen?
Jumbo neemt C1000 over voor 900 mln euro om het Duiste Edeka buiten de Nederland te houden. Een ondernemende stap van Frits van Eerde in een markt met de laagste prijzen van Europa en steeds meer omzet die wegvloeit naar andere distributiekanalen, zoals webwinkels, food service en gemakswinkels. Hoe ga je straks geld verdienen met zo’n overname? Daar moet je toch wakker van liggen.
Synergie
Frits Van Eerd zal het financiële aanbod zeker verdedigen met stevige synergievoordelen in inkoop, distributie, informatiesystemen, assortimentsbeheer en andere ‘back-office’-processen. Die zijn ook nodig om zo’n overname te financieren.
Maar, het ook echt realiseren van die voordelen is niet vanzelfsprekend. Dat is gebleken bij de fusie van onder meer Edah en Super de Boer, vervolgens de moeizame overgang naar Konmar, en weer terug. Van een echte integratie van processen is het daar nooit meer gekomen met grote gevolgen voor vooral de zelfstandige ondernemers.
Ook non-food retailer Vendex KBB heeft niet de gepresenteerde synergievoordelen behaalt voor de Bijenkorf, V&D, Hema en andere winkelketens. En wat is er eigenlijk nog over van dat concern?
Inkoopprijzen
Dat er nog voordeel is te behalen in scherpere inkoopprijzen betwijfel ik. De prijzen in de Nederlandse levensmiddelenhandel behoren nu al tot de laagste in Europa. En zelfs het grote Jumbo is, op Europese schaal, nog steeds geen hele grote speler. De producenten zullen zich echt niet de kaas van het brood laten eten. Je moet je zelfs afvragen of nog lagere prijzen wel goed zijn voor de consument. Nog meer kiloknallers? Nog meer Hollandse asperges uit Peru? Was een keertje EHEC niet genoeg? Om nog maar te zwijgen van de grote derving bij versproducten in winkels. Dat is niet echt duurzaam.
Blokkades
De harde intergratielessen uit het verleden zijn bekend. Zelfstandige ondernemers met een geheel eigen visie op hun winkel. Eindeloze discussies over het afstemmen van assortimenten in de winkels. De ene Chiquita banaan is echt de andere niet. Harde onderhandelingen met de vakbonden die vechten voor het behoud van werkgelegenheid. Onacceptabele kapitaalvernietiging door het afstoten van waardeloze en verouderde magazijnen. Grote integratieproblemen met de complexe ICT-systemen op de winkelvoer en in de magazijnen. En, niet te vergeten, managers die uit angst hun baan te verliezen de hakken in het zand zetten. Van die lessen kan Jumbo veel leren voor de aanpak van de integratie van C1000 in 2012.
Snelle integratie
Als Frits van Eerd de integratie van de ‘back-office’ processen met visie en veel, heel veel daadkracht aanpakt, dan moet de overname zeker kunnen slagen.
Het ombouwen van winkels is al een logistiek hoogstandje op zich. Daar heeft Jumbo ruime ervaring mee. Maar, de snelle integratie van inkoop, assortimentsbeheer, distributienetwerken en ICT en de samenwerking tussen de medewerkers op de hoofdkantoren gaat het binnenhalen van de synergievoordelen, en daarmee het succes van de overname, pas echt bepalen.
De tijd zal leren of Albert Heijn er echt een geduchte concurrent bij krijgt. Dat gebeurt alleen als Jumbo voortvarend de ‘back-office’ integreert en vervolgens vol stoom inzet op de ontwikkeling van formules en distributiekanalen om de afkalvende traditionele winkelomzet te compenseren. De tijd zal ook leren of de consument er van deze overname uiteindelijk echt beter van wordt. Ik word een ‘Jumbo-watcher’…
Walther Ploos van Amstel.