Gaat ‘sociale delivery’ online boodschappen verder helpen?

Carrefour Market in Rijkevorsel (B) gaat samenwerken met Shopopop. Klanten kunnen boodschappen voor anderen, bijvoorbeeld de buren, meenemen en daarmee tussen de zes en negen euro verdienen. Bij bestellingen via de Carrefour Fast Delivery app, de dienst voor boodschappen voor dezelfde dag, worden de boodschappen bezorgd door iemand uit de buurt. Klanten die dit willen doen, kunnen hun gebruikelijke ritten aangeven. Wanneer een klant van Carrefour een thuislevering wil, ontvangen de particuliere bezorgers een melding op hun app met het bezorgverzoek.

Sacha Buyck, country manager Benelux voor Shopopop zegt in NieuwsbladBE: “Onze bezorgers zijn minder gehaast en kunnen dus iets meer tijd maken om een levering op een persoonlijke manier te brengen. We krijgen erg veel positieve reacties, zowel van mensen die bestellingen laten leveren als van onze bezorgers.” Gaat ‘sociale delivery’ online boodschappen verder helpen?

Bestaat het al? Natuurlijk neem je even de boodschappen mee voor de buurman die slecht ter been is. En platforms als Uber Eats en Thuisbezorgd bieden een snelle boodschappenservice in de Benelux al aan aan winkeliers in de grotere steden. Maar, die platforms maken geen gebruik van buurtgenoten die toch al langs de winkel komen. Er zijn meerdere crowd shipping platforms voor bezorging van grotere artikelen als meubelen. Shopopop wil winkeliers juist een alternatief bieden naast de grote bezorgplatforms die aan de haal gaan met klantdata. De technologie is geen rocket science en daarmee robuust. Sympathiek aan het plan is dat de winkel ‘in control’ is en niet het platform.

De moederorganisatie in Frankrijk werkt al enkele jaren met inmiddels 150.000 bezorgers, meer dan 1 miljoen gebruikers, 2.200 winkels en 3 miljoen leveringen. Het voldoet dus aan een behoefte van consumenten. Zelf zegt het Shopopop het grootste crowd shipping platform van de wereld te zijn.

Komt het uit?

Shopopop meldt dan een bezorger tot 3.000 euro kan verdienen. Dan moet de bezorger dan wel 350 tot 500 bezorgingen doen per jaar. De prijs van 6 tot 9 euro is een realistische vergoeding voor de consument. Het Nederlandse Super meldde onlangs dat bezorging uit de winkel hun 10 tot 15 euro kost.

Kun je ermee rondkomen? Supermarkten hebben per dag zo’n 600 tot 1.000 klanten. Laat 5% van die klanten de boodschappen via Shopopop bezorgen in Belgie. Dan gaat het om 30 tot 50 leveringen per dag per supermarkt. Voor Belgie is dat 100.000 tot 150.000 bezorgingen per dag; per jaar ongeveer 30 mln. Met een vergoeding van, stel 1 euro per bezorging, heb je een mooie business case op langere termijn. Je hebt dan een netwerk nodig van 50.000 tot 100.000 bezorgers.

Duurzaam?

Sacha Buyck: “Door gebruik te maken van ritten die mensen toch zouden afleggen, kunnen we de afstand die auto’s of bestelwagens rijden voor leveringen drastisch verlagen. Dat zorgt voor minder files en minder uitstoot.” Het is zo dat in Belgie de ontwikkeling van zero-emissie voertuigen langzaam gaat. Dan betekenen minder kilometers uiteindelijk minder uitstoot. In Nederland worden de meeste boodschappen inmiddels met uitstootvrije voertuigen en fietsen bezorgd. Shopopop kan ook fietsbezorging faciliteren.

Crowd shipping

Internationaal is er veel onderzoek gedaan naar crowd shipping en social delivery netwerken. De experts komen er niet uit. Veel van de bezorgers kiezen dit ‘werk’ uit armoede en vaak voor een korte tijd, de voertuigen zijn vaak ouder en de bezorging leidt tot extra onduurzame kilometers. Ook is de beloning kritiek; die moet voldoende hoog zijn. Tenslotte, niet alle consumenten willen een wildvreemde aan de deur.

Het is interessant of dit een oplossing is voor winkeliers die vanuit hun winkel nog dezelfde dag willen bezorgen. Het zou de flitsbezorgers de wind uit de zeilen kunnen nemen en in sommige buurten mensen zonder auto de toegang tot betaalbare boodschappen kunnen geven. Ik ga het met belangstelling volgen. Cruciaal is het plezier, en daarmee de zin, van klanten om het te blijven doen voor hun buren. Het staat of valt met een vaste betrokken bezorgcommunity die het leuk vindt om te doen. Wie weet gaat ‘sociale delivery’ de online boodschappen verder helpen naar de volgende fase van volwassenheid.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Supermarkten en retailers profiteren van de meerwaarde van crowdshipping

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW