Geen parkeervergunning voor vieze auto’s in Amsterdam. Wat is er mis met die maatregel?

De gemeente Amsterdam wil de luchtkwaliteit verbeteren. Dat is goed voor onze gezondheid. Personenauto’s zorgen volgens de gemeente voor de meeste vervuiling door de uitstoot van CO2 en stikstof. Daarom willen ze de regels voor nieuwe parkeervergunningen van vervuilende personenauto’s strenger maken. Wat is er mis met die maatregel?

Vanaf 1 januari 2025 krijgen alleen diesel- en benzinevoertuigen met een emissieklasse van 5 of hoger een parkeervergunning. De regeling geldt voor alle nieuwe aanvragen. Uitgegeven vergunningen worden niet ingetrokken. Bewoners en ondernemers kunnen nu inspreken over de plannen. De emissieklasse geeft aan hoe schoon een voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner het voertuig. Voertuigen met een emissieklasse van 4 of lager zijn 15 jaar of ouder.

Het is een bijzonder plan zonder onderbouwing. Om hoeveel voertuigen gaat het? Hoeveel kilometers rijden deze voertuigen in de stad? Weten we zeker dat de nieuwere, vaak zwaardere, auto’s echt schoner zijn (ook in CO2-uitstoot)? Kloppen de beweringen over de uitstoot van CO2 en stikstof? En welke Amsterdammers gaat deze maatregel het hardst raken? De gemeente stelt dat de aanschafkosten voor een tweedehands auto met emissieklasse 5 vergelijkbaar zijn met emissieklasse 4.

Zoals bij veel maatregelen rond luchtkwaliteit in Amsterdam is de impact op de gezondheid van Amsterdam niet berekend. Hoe kun je dan oordelen over zo’n plan?

De gemeente zegt dat personenauto’s zorgen voor de meeste vervuiling door de uitstoot van CO2 en stikstof. Dat is gewoon niet waar. Bij CO2 is dat de elektriciteitssector en de gebouwde omgeving. Bij stikstof is dat ook niet waar. De gemeente noemt PM2.5 en PM10 wijselijk niet, omdat een schoner voertuig daarop geen invloed heeft. Dan is de relaties die de gemeente legt met ‘elf maanden korter leven’ flauwekul.

Hoeveel dagen langer en gezonder leven krijgen wij als Amsterdammers erbij als deze maatregel wordt aangenomen? TNO heeft de impact van de Amsterdamse maatregelen eerder doorgerekend en komt met een beperkte verbetering onder aan de streep. Mijn conclusie is dat we de elf maanden langer leven (ook) hiermee niet gaan halen in 2030.  Er is een integraal (herzien) actieplan voor schone lucht (op basis van alle bronnen van luchtverontreiniging) nodig.

Intussen komt het college nu met deze nieuwe maatregel, zonder dat het duidelijk is wat het aan gezondheidswinst oplevert. Zeg dan gewoon eerlijk dat je alle Amsterdammers met een auto de stad uit wil jagen.

Update 30 september 2024: Lees de nota van beantwoording hier. En de update over de definitieve plannen. Het college van B en W heeft op basis van de binnengekomen inspraakreacties besloten om het beleidsvoorstel aan te passen. Het beleidsvoornemen was een verhoging van de milieu-eis voor nieuwe parkeervergunningen naar emissieklasse 5 of hoger voor alle fossiel aangedreven voertuigen.

Er wordt in het nieuwe beleid onderscheid gemaakt tussen diesel- en overige fossiel aangedreven voertuigen. De verhoging van de milieu-eis voor dieselvoertuigen blijft hetzelfde als het beleidsvoornemen. De milieu-eis voor overige fossiel aangedreven voertuigen (zoals benzine, LGP, etc.) wordt aangepast ten opzichte van het beleidsvoornemen en verhoogd naar emissieklasse 4 of hoger.

Walther Ploos van Amstel.

 

 

1 Comment

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW