De gemeente Amsterdam vindt de verduurzaming van het eigen wagenpark van 1.400 voertuigen voor zero emissie zones nog een hele opgave. Dat schrijft wethouder van Buren. Het college realiseert zich dat verduurzaming niet eenvoudig is en dat de route van de verdere transitie complex is en blijft.
De belangrijkste uitkomst van een herijking (uitgevoerd door FIER en Cenex) is dat de ambitie voor een emissievrij gemeentelijk wagenpark in 2030 nog steeds haalbaar is, maar dat er nog serieuze stappen moeten worden gezet. De voorwaarde voor het behalen van de ambitie is dat de gemeente doorzet met een integrale aanpak waarbij het noodzakelijk is om een samenhangend antwoord te geven op vragen als:
- Kan het werk voor de stad met deze emissievrije voertuigen en noodzakelijke voorzieningen worden voortgezet zo nodig met een wijziging in het werkproces en de roosters?
- Wanneer zijn passende emissievrije voertuigen leverbaar? Een meerderheid van de fabrikanten investeert fors in volledig elektrische vrachtwagens en inzamelvoertuigen. Er zijn en komen steeds meer reële oplossingen om de stap naar emissievrij te maken. De herijking heeft de Market Readiness Level van oplossingen in kaart gebracht.
- Wanneer zijn de noodzakelijke voorzieningen op locatie (zoals laadinstallatie- en veiligheidsvoorzieningen) beschikbaar? Op gebouw- en locatieniveau moeten aanvullende voorzieningen worden getroffen. Als bijvoorbeeld werven niet geschikt zijn voor het laden van de zware elektrische bedrijfswagens dan heeft dit direct gevolgen voor de continuïteit van het dagelijkse werk.
Er is een nauwe samenhang met de zero emissie zone in de stad, de transitie van de werven en overslagpunten én de netcongestie in de stad. Alleen naar de vervanging van voertuigen kijken, geeft daarom geen volledig beeld van de transitie, schrijft de wethouder aan de gemeenteraad.
Momenteel maakt de gemeente Amsterdam voor haar voertuigen gebruik van duurzame HVO100-brandstof. Omdat de huidige overeenkomst inmiddels is verlopen wordt deze brandstof op dit moment onrechtmatig ingekocht. Daarom start nu alsnog een aanbesteding.
Om de integraliteit van de opgave te borgen heeft de gemeente een stedelijk regisseur verduurzaming wagenpark aangesteld. De brief geeft overigens geen concrete planning voor de verduurzaming of de benodigde investeringen.
Bron: gemeente Amsterdam