Gemeente Den Haag presenteert plannen voor invoering zero emissie zones

Gisteren kwam de gemeente Den Haag met verder uitgewerkte plannen voor de zero-emissiezones. Het college heeft het voornemen een zero-emissiezone in te voeren. De zero-emissiezone zou niet alleen de luchtkwaliteit verbeteren, maar ook de geluidsoverlast, de stikstofdepositie en de CO2-uitstoot reduceren.

Het college is zich ervan bewust dat het invoeren van een zero-emissiezone van ondernemers een extra inspanning vraagt. Daarom wordt er gewerkt met een (landelijke vastgestelde) overgangsperiode, vrijstellingen en ontheffingen en flankerend beleid om ondernemers voldoende tijd te geven en te helpen om te verduurzamen. Daarnaast zal er nog een MKB-toets worden gedaan voor de zero-emissiezone kust zoals opgenomen in het coalitieakkoord.

In het centrum en aan de kust

Het college is van plan om in 2025 een zero-emissiezone in te voeren in het centrum en deze op 1 januari 2026 uit te breiden richting de kust, onder andere om de depositie van stikstof in de Natura 2000 gebieden te reduceren.

Uit onderzoeken van RHDHV voor de gemeente Den Haag blijkt bij de uitbreiding van de zero-emissiezone een significante reductie van stikstofdepositie op te treden in de Nature 2000-gebieden en daarnaast een aanzienlijk effect op de luchtkwaliteit en de reductie van CO2-uitstoot. Ook bleek dat hoe groter de zero-emissiezone is hoe groter het effect. De reductie van stikstofdepositie komt ten goede aan het natuurherstel en kan daarnaast voor een deel gebruikt worden ter compensatie van stikstofuitstoot van Haagse bouw- en infrastructurele projecten.

Beetje laat

Met de uitbreiding van de zero-emissiezone wijkt de gemeente af van de in convenanten vastgelegde afspraak dat een gemeente minimaal 4 jaar van tevoren moet aangeven hoe een zero-emissiezone er uit komt te zien en welke stappen er in de tussentijd genomen worden om dit te realiseren. Bedrijven moeten immers voldoende tijd krijgen om zich voor te bereiden. Dat is niet sjiek… maar, de gevolgen van deze ‘actie’ zijn voor ondernemers beperkt.

Planning

In april of mei van 2024 komt het verkeersbesluit voor het centrum en start de zienswijzeprocedure hierover. De gemeente Den Haag wil in oktober of november 2024 het definitieve besluit voor het centrum nemen. In 2025 komt het verkeersbesluit voor de kustzone.

Wat de impact van de zero-emissiezone op onder meer uitstoot is zal moeten blijken uit de onderbouwing van de nog te publiceren verkeersbesluiten. De gemeente Den Haag weet niet hoeveel voertuigen tussen 2025 en 2030 wordt geraakt door de zero-emissiezone of voor ontheffing of vrijstellingen in aanmerking komen. En, zoals gezegd, er komt eerst nog een MKB-toets voor de zero-emissiezone kust.

De wethouder schrijft ook nog over de zero-emissiezone taxi. Die zero emissie zone staat landelijk even ‘on hold’. De wethouder verwacht besluitvorming in de zomer van 2024.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW