Met een nieuw plan mikt de stad Gent (B) als een van de eerste steden in Vlaanderen op een emissievrije logistiek in de binnenstad tegen 2030. Wie binnen de R40 leveringen doet, zal dat vanaf dan dus zoveel mogelijk uitstootvrij moeten doen. De stad start zelf ook met enkele stadslogistieke initiatieven.
In het ‘Plan Stedelijke Logistiek‘ stelt Gent een duidelijke ambitie voor 2030: een stadslogistiek die binnen de R40 zoveel mogelijk uitstootvrij is. Omdat de ene logistieke stroom de andere niet is, wordt het plan gefaseerd ingevoerd. Er wordt rekening gehouden met verschillende factoren, waaronder het type voertuig en de logistieke stroom. Zo verloopt bouwlogistiek met veel zwaardere voertuigen dan pakjeslevering.
“2030 lijkt nog ver weg, maar het is belangrijk dat de logistieke sector voldoende tijd krijgt om zich hierop voor te bereiden. Daarom werken we ook in verschillende fasen. Daarnaast vragen we aan de Vlaamse overheid een uniform kader zodat de regels overal dezelfde zijn”, zegt Sofie Bracke, schepen van Economie.
Het doel van het plan is om de verkeersveiligheid en leefkwaliteit in Gent te verhogen, de bereikbaarheid te garanderen en het economisch weefsel te versterken. Per week worden immers zo’n 7.000 ton goederen de R40 binnengebracht via 40.000 ritten van bestel- en vrachtwagens, bouwlogistiek niet meegerekend. Dagelijks worden 10.000 tot 20.000 pakjes geleverd in de binnenstad.