Groningen gaat aan de slag met slim toegangsbeleid voor stadslogistiek

De gemeente Groningen wil de bevoorrading van de binnenstad slimmer en efficiënter regelen, door gebruik te maken van slim toegangsbeleid voor vrachtwagens. Op 4 oktober gaat in Groningen (en mogelijk ook Leeuwarden) een pilot van start. Dat meldt DMI-nieuws.

Op dit moment mogen vrachtwagens er wel of niet in, en als je een ontheffing krijgt, geldt die meteen voor het hele jaar, ook als een vrachtwagen eigenlijk alleen op woensdagochtend de binnenstad in moet.

Met deze aanpak wil de gemeente Groningen vrachtwagens toegang verlenen tot bepaalde locaties, voor bepaalde doelgroepen en op bepaalde tijden. Vrachtwagens die voorzien zijn van de benodigde techniek worden herkend en krijgen sneller toegang bij bijvoorbeeld beweegbare palen en laad- en losplekken. Dit vermindert overlast voor bewoners en zorgt voor een efficiënte bevoorrading.

Slimme toegang

Met slimme toegang maakt de gemeente helder welk type voertuig waar en op welk moment welkom is, zodat vervoerders precies weten waar zij aan toe zijn. Vrachtwagens die meedoen, zorgen ervoor dat hun boordcomputer in staat is om data te delen èn kan worden herkend.

Rijdt de chauffeur de binnenstad in, dan wordt de data van de vrachtwagen vergeleken met de regels in het gebied. Is het bijvoorbeeld een zero emissie-zone (na 2025)? Dan krijgt een elektrische vrachtwagen automatisch toegang bij slagbomen en beweegbare paaltjes. Voor vrachtwagens rijdend op diesel blijven de slagbomen dicht.

Het gaat echter niet alleen om toegang bij fysieke infrastructuur: vrachtwagens worden ook herkend wanneer ze een gebied inrijden dat digitaal is afgebakend, bijvoorbeeld een milieuzone. Dit wordt ook wel ‘geofencing’ genoemd.

Philip Broeksma, wethouder van de gemeente Groningen: “De bevoorrading in de binnenstad zorgt voor veel druk op de openbare ruimte. Samen met de logistieke sector werken we aan maatregelen en slimme oplossingen om de overlast van de bevoorrading te beperken. Slim toegangsbeleid kan daarbij helpen. Zo houden we grip op logistieke stromen, en zijn vervoerders sneller ter plaatse.”

Pilot

Diverse partijen in de bevoorrading in en rond de stad Groningen zijn geïnteresseerd in de pilot die vanaf oktober 2022 van start gaat. De pilot bestaat uit een systeemtest van intelligente toegang, waarbij een architectuur en een datadeelsysteem worden ingericht. Zo wordt een combinatie van data vanuit de vrachtwagen (positie, route en type voertuig) gekoppeld aan gebiedsinformatie (bijvoorbeeld schoolzones, zero emissie-zones en parkeerplaatsen) en camerabeelden die het kenteken aflezen.

Op basis van die informatie wordt vastgesteld of een specifieke vrachtwagen op dag X en tijdstip Y gerechtigd is om het gebied in te gaan. Zo wordt gecontroleerd of de vrachtwagen een vergunning of ontheffing heeft en of hij voldoet aan de gestelde voorwaarden, zoals zero emissie, euro 6 of een gewicht tot 35 ton. Mag de vrachtwagen inderdaad het gebied in, dan kunnen op afstand ook beweegbare paaltjes of slagbomen worden bediend.

Het beoogde systeem maakt gebruik van bestaande technieken. Eenmaal werkend kan dit in principe in elke willekeurige stad worden gebruikt. De eerste resultaten van de pilot worden in de eerste helft van 2023 verwacht. Daarna komt er een landelijk opschaalbaar actieplan.

Bron: DMI Nieuws

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW