Meer dan de helft (54%) van alle online productaankopen wordt via marktplaatsen gedaan. Dit betekent dat minder dan de helft van alle online aankopen bij webwinkels plaats vindt. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders.
Films, muziek en boeken
Het totale marktaandeel van online marktplaatsen voor de aankoop van nieuwe producten bedraagt 54%. Binnen de productcategorie films, muziek en boeken (80%) worden de meeste online aankopen via marktplaatsen gedaan. Voor de categorieën sport/spel/hobby en elektronica bedragen de aandelen respectievelijk 65% en 63%. Binnen de categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten (26%) wordt het minst besteld via online marktplaatsen.
Online warenhuizen populairst
Van alle typen marktplaatsen zijn online warenhuizen het populairst; 94% van alle online shoppers heeft hier weleens iets gekocht. De populairste voor online aankopen zijn bol.com (87%), Wehkamp.nl (39%), AliExpress.com (39%), Blokker.nl (32%) en Amazon.com (27%). Online marktplaatsen voor advertenties en veilingen (63%), fashion (53%) en deals en aanbiedingen (49%) volgen op afstand van online warenhuizen.