Hiermee wordt HelloFresh de eerste klimaatneutrale wereldwijde maaltijdboxleverancier. HelloFresh werkt samen met Planetly, een klimaat-tech start-up uit Berlijn, en zal met hun expertise investeren in klimaatbeschermingsprojecten wereldwijd. Verwacht wordt dat het initiatief in 2020 meer dan 40.000 ton CO2 zal compenseren. In Nederland werkt HelloFresh aan een project om overtollig methaangas uit varkensstallen om te zetten naar duurzame elektriciteit.
Maak van methaangas duurzame energie
HelloFresh Nederland draagt in Nederland bij aan een project dat de stikstofconcentratie rondom varkenshouderijen moet reduceren. Overtollig methaan wordt opgevangen en omgezet naar duurzame elektriciteit, wat ook de methaanuitstoot in de atmosfeer vermindert.
Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux, zegt over de plannen: “Als marktleider in maaltijdboxen en toonaangevende speler in de voedingsindustrie, hebben we hoge ambities op het gebied van duurzaamheid en dagen we onszelf continu uit te verbeteren met projecten zoals deze. Het is onze prioriteit om onze CO2-uitstoot voortdurend te monitoren en initiatieven te ontplooien om onze CO2-impact op de planeet te blijven verminderen. Ons CO2-compensatieprogramma is hierin een nieuwe stap. Ik ben erg blij met de vooruitgang die we realiseren in de afgelopen maanden en jaren.”
CO2-compensatieprogramma
Naast het CO2-compensatie-initiatief heeft Hellofresh verschillende andere CO2-reductiemaatregelen genomen, zoals de overgang naar groene energie van distributiecentra. Hellofresh heeft ook een 270 kW zonnesysteem op het distributiecentrum in Nederland geïnstalleerd.
Daarnaast heeft HelloFresh in Nederland een eigen wagenpark van busjes waarmee ze een aantal grote stappen hebben gezet om de uitstoot van het leveren van de boxen aanzienlijk te verminderen. Zo zijn de leveringen in de binnenring van Amsterdam al 100% emissievrij.
in de Benelux is de CO2-uitstoot per maaltijdbox verminderd met 17 procent. Dit heeft Hellofresh gedaan door de routes van de bezorgers slimmer te plannen, meer maaltijdboxen per route toe te voegen en meer elektrische bestelvoertuigen in de zetten. Het uiteindelijke doel is om in de logistieke keten de CO2-uitstoot per box met 50 procent te verminderen tussen 2018 en 2023.
Tot zover bovenstaand, de reclame. Het echte verhaal is ets anders: https://www.techfieber.de/green/2023/10/17/greenwashing-lieferdienst-hellofresh-nicht-klimaneutral/