Het verduurzamen van wegvervoer vergt meer dan alleen zero-emissie zones

Tijdens het wereldwijde City Logistics Conference in 2023 presenteerde professor Joubert de resultaten van een studie naar de inzet van elektrische vrachtwagen voor een bedrijf in Zuid-Afrika.

Op basis van modellen over uitstoot, kosten, laadbehoefte, klantenorders en routes kwam hij uit op een gemengde vloot met eenderde dieselvrachtwagens en tweederde elektrische vrachtwagens als beste oplossing. De gemengde vloot gaf een haalbare en betaalbare oplossing met de inzet van het minste aantal voertuigen en chauffeurs. Als de elektrische vrachtwagens goedkoper worden en een grotere actieradius krijgen dan zal het aandeel elektrisch op termijn toenemen.

In de discussie met professor Joubert kwam de invoering van lokale zero-emissie zones ter sprake. Die ‘harde’ zones zouden betekenen dat het bedrijf meer voertuigen en chauffeurs nodig zou hebben, met meer operationele kosten, en uiteindelijk een mindere uitstootreductie zou behalen. Kan dat betekenen dat de zero-emissie zones in de praktijk minder effectief zijn? En het bovendien voor kleine bedrijven veel duurder maakt.

Het onderzoek van professor Joubert roept de vraag op of voor de verduurzaming van wegtransport het niet beter is te kiezen voor een zero-emissie ‘budget’ en het stevig beprijzen van uitstoot, het steunen van de bedrijven met ‘low hanging fruit‘, het aanscherpen van de CO2-normen voor voertuigen, de inzet van schonere brandstoffen als HVO en afspraken met de producenten van voertuigen? Dat doen de meeste landen in Europa (en ook de US); die zetten niet in op zero-emissie zones. Dan kunnen bedrijven hun vloot stap voor stap, haalbaar en betaalbaar, ontwikkelen naar volledig duurzaam. Dat is echt ‘no regret‘; een euro levert het meeste duurzaamheidswinst op.

De zero-emissie zones kunnen wel eens onnodig knellend zijn voor bedrijven en de transitie naar duurzaam wegtransport juist vertragen. Gelukkig kiezen echte ondernemers zelf voor verduurzaming.

Lees de paper van Joubert hier.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees ook: Zero-emissie rijden: waarom is het onvermijdelijk?

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW