Het WK plannen winnen doe je zo

Tijdens de interactieve sessie van Walther Ploos van Amstel en Rutger Schepers tijdens de Slimstock klantendagen stonden uitdagingen in planning centraal. Want goede mensen met de juiste skills zijn momenteel lastig te vinden en de ene verandering vindt nog sneller plaats dan de andere.

Het kan daarom lastig zijn om alles bij te benen en goede keuzes te maken voor jouw organisatie als het gaat om planning. Maar Walther en Rutger vertellen je graag wat je wél kunt doen en om te zorgen dat jouw bedrijf wereldkampioen plannen wordt. Samen met Rutger ging hij het gesprek aan met het publiek over hoe je het beste team kunt bouwen.

Uitdagingen in planning

We gingen meteen de diepte in en Walther benoemde de uitdagingen bij planning 2.0. Je loopt tegen van alles aan: problemen met logistiek, problemen met energie, prijsschommelingen, schaarste op allerlei fronten… Uitdagingen die het lastig maken om efficiënt te plannen. En dus stelde Walther de vraag: welke competenties die conferentiespreker Björn Kuipers in zijn keynote tijdens de Slimstock Klantendagen benoemde – spelregels opstellen, vertrouwen opbouwen, meer samenwerken, coachbaarder worden – wil je aan gaan werken?

De klant centraal

Want daar doen we het allemaal voor: de klant. Naast verschillende trends op zowel sociaal, economisch als technologisch vlak, verandert ook de klant voortdurend. Er komen steeds weer nieuwe processen bij, er ontstaan nieuwe ketens en nieuwe samenwerkingsvormen. Dit alles zorgt voor grote druk op planning- en besturingsvaardigheden. Hoe zorg je dan toch ondanks alles voor de beste service voor jouw klant?

Supply chains veranderen

Om te begrijpen wat we moeten doen om slim en efficiënt te kunnen plannen, moeten we eerst begrijpen wat er precies aan de hand is met onze supply chains. Door veranderingen in processen, planning, besturing, ICT, organisatie maar ook in overheidsbeleid is flexibiliteit geboden en moet je als bedrijf met je supply chain meebewegen. Neem het voorbeeld van flitsbezorgers: gaat dit straks hét straatbeeld zijn en de standaard worden ook voor B2B?

Ketens verbinden

Het is niet alleen van belang dat je goed blijft kijken naar de eigen keten of afdeling, maar dat je de verbinding opzoekt. Je moet op zowel strategisch, tactisch en operationeel niveau plannen. Neem hierbij zoveel mogelijk elementen in acht: kwantiteit en tijd, prijs en marge, risico’s, duurzaamheid en circulariteit. En kijk slim naar wat je kunt voorspellen (en als het moet voorkomen), en wat je op tijd kunt signaleren om er adequaat op te reageren. De beste les hierbij komt van ‘Wie is de mol?’: samenwerking loont. Deel data in de keten.

Talent ontwikkelen

Beter plannen lukt alleen als je ook nadenkt over het ontwikkelen van talent. Misschien is het er al (deels), misschien zul je nieuw talent moeten binnenhalen. Richt je bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden vooral op het kunnen ontwerpen van supply chains, het samenwerken met ketenpartners, het kunnen plannen op een datagedreven manier en het inzetten van (veilige) ICT. Dit gaat je helpen in je strijd om het goud op het WK plannen.

Het visgraatmodel

Al die nieuwe vaardigheden tegelijk ontwikkelen of binnenhalen is wel heel veel tegelijk, dus werd de vraag gesteld hoe je dit behapbaar maakt zodat jij hier morgen al mee kunt beginnen. Aan de hand van het visgraatmodel dat Walther en Rutger introduceerden ging de deelnemers met elkaar aan de slag met hun eigen grootste uitdagingen. Binnen het model zijn zes kerngebieden te onderscheiden. Bijvoorbeeld het mensgedeelte: waar haal je mensen vandaan, waar ga je de competenties vinden die je nodig hebt? Het publiek werd aan het werk gezet. Waar loop je het meest tegenaan? De uitdaging is voor iedereen anders, ook voor jou, dus kijk kritisch naar je organisatie en processen en waar de meeste winst te behalen valt. En vraag jezelf vervolgens af: wat wil je morgen aanpakken? En wat wil je overmorgen aanpakken?

Voorbeelden uit de praktijk

Wat opviel was dat het vinden én vasthouden van vakmensen voor velen de grootste uitdaging was. Door de huidige personeelsschaarste wordt natuurlijk het vinden van talent bemoeilijkt, maar ook het vasthouden van het huidige personeel blijkt erg lastig te zijn. Vaak stappen planners na een paar jaar op, op zoek naar een nieuwe uitdaging. En dat terwijl ze na een paar jaar juist net volleerd zijn en de kennis hebben die ze nodig hebben om hun werk écht goed te kunnen doen. Daarnaast werd de continu veranderende omgeving genoemd als grootste uitdaging. Vroeger hoefden planners bijvoorbeeld niet in te spelen op veranderende prijzen. Er wordt steeds meer gevraagd van onze planners en hun benodigde skill-set wordt alsmaar uitgebreider. De deelnemers noemden daarom het samenwerken met scholen en opleiden van studenten, zodat ze de lastigere taken bij de ervaren planners kunnen neerleggen, en de nieuwe generatie alvast kunnen klaarstomen om uiteindelijk het werk van de ervaren planners over te nemen.

Tot slot

Waar liggen de kansen en wanneer ben je sterk? Waar ben je kwetsbaar en vind je je risico’s? Met deze kennis bepaal je de opstelling en wedstrijdstrategie! Blijf altijd doorvragen waarom je bepaalde dingen doet zoals je ze doet. En word zo beter en win het WK plannen!

 

Met dank aan Manon Scheurink van Slimstock voor het verslag.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW