Hoe gaat het met 30 km/uur in Amsterdam?

Eind vorig jaar veranderde de maximumsnelheid van veel Amsterdamse wegen naar 30 kilometer per uur, om de stad veiliger, stiller en rustiger te maken. Er zijn maar liefst meer dan 4.500 nieuwe verkeersborden geplaatst.

De Amsterdammers rijden op die wegen 5 tot 10% minder snel, maar nog steeds te snel. De lagere gemiddelde snelheid leidt tot 5% langere reistijden. Het openbaar vervoer heeft minder last dan het GVB had voorspeld. Vandaag kwam de evaluatie van de wethouder.

Ongeveer 6 van de 10 Amsterdammers is positief over de maatregelen. Onder de mensen die geen auto hebben, is zelfs driekwart positief. Ook van de autobezitters is de meerderheid positief. Ongeveer 10% van de niet-autobezitters en 30% van de autobezitters is negatief over de maatregel, schrijft de wethouder. Er kom meer onderzoek naar de impact van de maatregel.

Amsterdammers moeten duidelijk nog wennen aan de nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Tussen mei (de start van de handhaving) en augustus van dit jaar zijn er maar liefst 39.030 boetes uitgeschreven; gemiddeld 320 boetes per dag. Op een 30 kilometerweg krijg je pas een boete bij een overschrijding van 7 kilometer per uur of meer, wat je zo’n 58 euro kost. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur loopt dat op tot 266 euro.

De meeste boetes werden uitgedeeld op de Stadhouderskade, bij de kruising met het Leidseplein richting de Nassaukade (9.838 boetes), en op de Postjesweg ter hoogte van de fietsoversteek (6.184 boetes). Ook op de Meibergdreef bij de afslag Paasheuvelweg gingen veel automobilisten de fout in (6.068 boetes).

De maatregel was bedoeld om het aantal gewonden in het verkeer te verminderen. De verwachting was dat er 20 procent minder ongelukken zouden gebeuren, En mocht er iets gebeuren dan is de kans dat een voetganger het ongeluk overleeft 95 procent. Of dat gelukt is weet de wethouder nog niet. Dat is ook niet zo gek omdat het meeste verkeer in Amsterdam nog steeds op de wegen rijdt waar je 50 kilometer per uur mag. Er gelden veel uitzonderingen. Neem het openbaar vervoer, dat nog steeds 50 mag rijden als de rijbaan is verhoogd. Taxi’s mogen dat dus ook op die plekken.

Voor meer verkeersveiligheid zijn ook maatregelen nodig zoals meer handhaving, een betere inrichting van de wegen, veilig fietspaden en ruimte voor de voetganger. Maar, er is veel meer nodig om de stad echt onbezorgd en verkeersveilig te maken. Het gedrag in het verkeer is de onbesproken olifant in de kamer. Daar helpen 30 kilometer per uur, autoluw, bruggen over het IJ, knippen, bredere fietspaden en -straten en 4.500 verkeersborden niets aan.

Eigenlijk hebben we een nieuwe visie op mobiliteit in de stad nodig die de mensen echt centraal stelt.

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees de evaluatie hier.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW