Bij de voorspelde tropische temperaturen van deze dagen zijn vlees voor op de barbecue, ijsjes of fruitsalades niet aan te slepen. Niets is zo veranderlijk als het weer, toch zorgen supermarkten ervoor dat klanten niet snel misgrijpen. Als het warm weer wordt dan gaat bij de retailers het barbeque-alarm af en past de logistieke keten zich meteen aan. RTL-Z zocht het samen met mij uit.
Geen enkele supermarktketen in Nederland laat zich daadwerkelijk verrassen door mooi weer. Het hele jaar wordt met weermodellen doorgerekend wat het weer doet in welk postcodegebied en dat wordt weer gekoppeld aan informatie over de juiste producten waar behoefte aan is.
“We hebben vastgelegde plannen voor wanneer het heel warm weer is”, zegt Hanne Poppe, woordvoerder bij Colruyt tegen Gondola. “We zetten dan alle neuzen in dezelfde richting: productie, logistiek en winkels”.
Resultaten van vorige zomers geven geen garantie voor de toekomst. Daarom kunnen supermarkten naast voorspellen ook snel anticiperen door kassa-informatie frequent met leveranciers te delen. Leveranciers kunnen zo nodig elke twee uur informatie krijgen over de voorraden in een schap om daar op in te kunnen spelen.
De leveranciers kunnen binnen twee tot vijf dagen hun inkoop drastisch omgooien bij tropisch weer. Ook de transporteurs krijgen het barbeque-alarm zodat ze snel extra koel- en vrieswagens kunnen regelen voor de versproducten.
Het delen van data is essentieel om te zorgen voor volle schappen, tevreden klanten en minder derving. Met alle GS1-standaards voor data delen kan de levensmiddelensector snel schakelen.
Walther Ploos van Amstel.