Wie gebruikt Albert?
TROS Radar heeft een enquete over de bezorgservice van Albert Heijn gestuurd. De enquete is ingevuld door 56.065 mensen, daarvan maken 3917 mensen gebruik van de Albert. Hieronder staan een aantal uitkomsten:
Waarom maakt u gebruik van Albert
Omdat ik niet zelf naar de winkel kan 18,8%
Omdat ik het makkelijk vind 39,1%
Omdat ik een grote hoeveelheid nodig heb 25,6%
De verse producten zijn minimaal 2 dagen houdbaar, vindt u dat een redelijke termijn?
Ja 46,7%
Nee 50,2%
Weet ik niet 3,2%
De zuivel producten zijn minimaal 4 dagen houdbaar, vindt u dat een redelijke termijn?
Ja 63,6%
Nee 34,7%
Weet ik niet 1,7%
Waarom vindt u de houdbaarheidstermijn niet voldoende?
Ik krijg niet alle verse producten op voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken 25,8%
Ik krijg verse producten die niet meer helemaal vers zijn 25,6%
Ik krijg niet alle zuivel producten op voordat de houdbaarheidsdatum is verstreken 13,2%
Ik krijg zowel de verse als de zuivelproducten niet op 6,8%
Wat vindt u van de klantvriendelijkheid van de bezorgers
Voldoende 86,7%
Matig 10,5%
Onvoldoende 2,8%
Wat vindt u van de bezorgkosten
Te hoog 50,7%
Prima 42,6%
Weet ik niet 6,7%
Spijkers op laag water?
De reacties op het TROS Radar Forum lopen sterk uiteen. Van lovend tot zeer kritisch… Mijn persoonlijke ervaringen met Albert in Amsterdam zijn positief. Ze zijn op tijd, meestal helemaal compleet (en we bestellen echt veel) en leveren zonder zeuren op twee hoog bij ons thuis in Amsterdam. Een knap staaltje service.
De versheid is prima, en zelfs heel veel beter dan bij het Albert Heijn filiaal op de Nieuwmarkt in Amsterdam. Daar staan steevast de rolcontainers met diepvriesproducten in de gang te ontdooien en staan vlees en groente de hele dag rustig in een rolcontainer terwijl de schappen leeg zijn… alsof dat zo goed is voor de versheid.
Logistiek doen ze het knap! En terecht dat er een minimum bedrag is… en de klant wordt ‘gestuurd’ naar een efficient aflevermoment. Je wilt toch niet dat ze voor elke kleine zending, elke dag, weer je woonwijk in rijden?
Zijn er lessen te leren? Zeker… voor klanten die Albert regelmatig, en voor al hun boodschappen, nodig hebben (slecht ter been, seniore klanten) zou Albert een ‘kleine klanten’ formule kunnen ontwikkelen. Halve pakjes melk, halve onsjes rosbief, een kipfiletje en twee tomaten en dan supervers. Waarom zou Albert voor zo’n zending niet een apart netwerk kunnen ontwikkelen vanuit de bestaande winkels of aparte AH2Go-filialen. Dat moet toch winstgevend kunnen zijn, of in elk geval minder hoeven kosten. Of ligt hier eerder een kans voor lokale buurtwinkels?
De reactie van Albert Heijn
Albert Heijn wilde alleen schriftelijk reageren bij TROS Radar:
‘Wij vinden het erg vervelend om te horen dat de klant niet tevreden is over de producten die hij heeft ontvangen via de bezorgservice van Albert Heijn.
We bieden bij onze bezorgservice een minimale houdbaarheidsgarantie op versproducten. Zuivel en voorverpakte vleeswaren zijn bij aflevering minimaal vier dagen houdbaar, overige versartikelen zijn bij aflevering minimaal twee dagen houdbaar. De dag na de aflevering wordt geteld als de eerste dag. Als klanten producten ontvangen die niet aan bovenstaande garantie voldoen, kunnen zij dit bij ons melden. De producten worden dan vergoed’.
Bron: TROS Radar
Bekijk de uitzending op hun website.
Walther Ploos van Amstel.