In e-commerce telt nabijheid: kansen voor e-tailers en flitsbezorgers

Zowel flitsbezorgers met hun dark stores als e-tailers met fysieke winkels, hebben hun pijlen gericht op de fysieke nabijheid van de consument. Dit constateert CBRE Nederland na onderzoek over de ontwikkeling van logistieke hubs in Nederland.

In één jaar tijd is het aantal dark stores vertienvoudigd. Dark stores, de minimagazijnen van flitsbezorgers, hebben zich razendsnel verspreid, van enkele hubs in Amsterdam naar bijna honderd locaties in 35 steden.

De fysieke winkel draait goed

Ondanks de explosieve groei en steeds groeiende vraag naar online boodschappen-bezorgservices, blijkt uit hetzelfde onderzoek dat e-tailers expansiekansen zien door uit te breiden met ‘offline’ winkels. Meer dan 40 webwinkels zoals Ace & Tate, Coolblue en Fietsenwinkel.nl hebben al fysieke winkels geopend in Nederland. In tien jaar tijd zijn er door van oorsprong webwinkels 140 fysieke winkelvestigingen geopend.

Deze trends geven aan dat de ontwikkeling van online shoppen in een nieuwe fase is beland. Enerzijds wordt met flitsbezorging ingespeeld op steeds snellere levering. Anderzijds zien e-tailers kansen om hun service te verbreden en een totaalbeleving van het merk te bieden met de inzet van fysieke winkels.

Consument stelt meer eisen

Naast de veranderingen aan aanbodzijde, is er ook ontwikkeling in de behoefte van de consument. Lockdowns hebben afgelopen 2 jaar geleid tot een sterke groei van het aantal online bestellingen (en retouren). In totaal werd bijna 20% van onze winkelbestedingen online gedaan. Nederland is daarmee één van de koplopers in de wereld. Dit aandeel zal weliswaar licht terugzakken in de nabije toekomst, vanaf 2025 zal het historisch hoge niveau van 2021 worden overstegen, aldus CBRE. In 2030 vinden meer dan 30,4% van de totale winkelbestedingen online plaats.

Daarnaast wordt de consument steeds veeleisender richting pakketdiensten. Van flexibele aflevertijden tot bezorgen op dezelfde dag en van goedkope tot duurzame pakketbezorging: dit telkens verder aangescherpte verwachtingspatroon leidt tot verandering van het logistieke netwerk. De vraag naar logistieke locaties die in de directe omgeving van genoeg consumenten liggen zal toenemen.

Mobiliteit in de stad

“Wanneer bijna een derde van de Nederlandse retail-bestedingen online plaats gaat vinden, heeft dit gevolgen voor mobiliteitsstromen in de stad. Om onze omgeving leefbaar te houden, moet er nagedacht worden over structuur en richtlijnen, waarbij er ook ruimte moet zijn voor het logistieke netwerk in en rondom de stad,” aldus Jim Orsel, hoofd Industrial & Logistics bij CBRE. “Dit betekent concreet drie dingen. Allereerst moet logistieke ruimte in grootschalige woningbouwplannen op bedrijventerreinen een must zijn. Daarnaast moet er ruimhartig om worden gegaan met bestemmingsplannen van grootschalige detailhandellocaties, om plaats te bieden aan e-commerce en de supply chain van morgen.

Slimme last-mile

Ten slotte moet de gemeente in de binnenstad inspelen op het aangepaste en het toekomstige bestedingspatroon van consumenten, en locaties aanwijzen die als last-mile-hub of dark store kunnen dienen en onder welke voorwaarden dit dan mogelijk is.”

Leefbaarheid blijft een zorg, vooral in de wijk. Bezorging kan efficiënter. Daarom is het goed om te zien dat er steeds meer pakketkluizen, automatische pakketmachines en pick-up points komen. Het initiatief van Albert Heijn, Bol.com en Budbee om gezamenlijk 700 pakketkluizen te plaatsen in de winkels van Albert Heijn is daarin een lichtend voorbeeld. Je verhoogt daarmee de first hit ratio, maar veel belangrijker: je kunt op die manier het verkeer in de wijk aanzienlijk beperken.

Daarvoor is het wél belangrijk dat pakketdiensten samenwerken en van dezelfde faciliteiten gebruikmaken. Daar ligt een rol voor logistieke dienstverleners: die moeten de handen ineenslaan en de consument ‘opvoeden’ met gedifferentieerde bezorgtarieven om de piekbelasting te verlagen. Zo zorgen we ervoor dat de Nederlandse ruimtelijke ordening niet achterop raakt bij ons nieuwe bestedingspatroon, én dat we niet hoeven in te leveren op leefbaarheid.

Bron: CBRE

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW