Indulgence: de gemaksgeneratie komt op en verandert foodketens

De nieuwe FSIN FoodShopper Monitor gaat over de levensstijl van indulgence die de gemaksgeneraties (Generatie Z en de Millennials) nastreven. Consumenten hebben steeds minder zin en tijd om te koken en dat heeft gevolgen voor de food service markt.

Out of Home

Op dit moment behoort een kleine 40% van de volwassen bevolking tot de zogenoemde gemaksgeneraties. In 2030 is dat gegroeid tot meer dan de helft. Zij besteden een groter deel van hun inkomen aan uit eten gaan dan oudere generaties. Niet alleen avondeten, ook ontbijt, lunch en tussendoortjes onderweg. Hun buitenshuisbestedingen zijn dan goed voor ruim twee derde van alle bestedingen in de Out of Home-kanalen. De gemaksmarkt groeit met 64% (2019-2030).

Het FoodService Instituut Nederland ziet dat het gedrag van deze generaties bepalend is voor de toekomst van de foodsector. Eten is voor hen veel meer dan een functionele vorm van buikvulling. Het is een manier om te dealen met de gejaagdheid van het leven. Een gejaagdheid die blijft toenemen, zegt FSIN.

Indulgence

De toenemende gejaagdheid leidt bij de gemaksgeneraties tot een dringende behoefte aan indulgence; het laten vieren van je eigen persoonlijke regels. Het is de emotionele honger naar genieten en beloning.

De grote vraag die de foodsector momenteel bezighoudt, is wat de impact van de torenhoge inflatie is op het foodshoppergedrag. In hoeverre ligt downtrading op de loer, komt er een kopersstaking en is de rek uit de prijselasticiteit? Duidelijk is dat de strijd om het maagaandeel tussen Foodservice en Foodretail verhevigt, aldus FSIN.

Betaalbaarheid is essentieel

De consumentenkrachten voor foodservice staan op donkergroen, stelt FSIN in de monitor. Voor de foodsector is het essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren die een emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van buiten de deur-genietmomentjes en gemaksoplossingen is de grote uitdaging waar de sector in 2023 voor staat.

Uit eten gaan in de dure horeca is niet noodzakelijk de winnaar van de gemakstrend. Hoewel consumenten steeds meer uit zijn op gemak, zijn er veel alternatieven voor restaurants, waar een diner doorgaans prijzig is. Zo kunnen ze eten thuis laten bezorgen of maaltijdboxen kopen. Ook supermarkten zijn steeds meer een alternatief voor de prijsbewuste consument die gericht is op gemak door in te zetten op kant-en-klaarmaaltijden en warme take-out.

Vooruitzichten

ABN AMRO verwacht voor restaurants een omzetgroei van 35 procent in 2022 ten opzichte van 2021, vanwege de succesvolle maanden maart tot en met oktober van dit jaar veroorzaakt door een sterke inhaalvraag. Hiermee komt de omzet van de branche rond het niveau van voor de coronacrisis.

Door druk op de koopkracht volgend jaar is de kans groot dat consumenten minder vaak uit eten gaan en/of minder uitgeven per maaltijd. In combinatie met de sterk gestegen kosten is daarom de verwachting dat in 2023 meer restaurants failliet gaan en de omzet krimpt, naar verwachting met 2 procent.

Ketenomkering

De gemaksmarkt gaat nieuwe eisen stellen aan (flits)bezorging, maaltijdbezorgers, foodretail, horeca en de hun toeleverende groothandel, producenten en catering (en dark kitchens); het moet allemaal vlugger, verser, voordeliger en natuurlijk vollediger. De ketens zullen steeds vaker vanuit de consument moeten worden (in)geregeld.

Voor gemeenten betekent de groei in fijnmazige food service leveringen dat ze snel aan een stadslogistieke voedselvisie moeten gaan werken.

Walther Ploos van Amstel.

Bron: FSIN

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW