De truck- en trailermarkt maakt een uitzonderlijke tijd door. Hogere prijzen en onzekerheid over de vervoersvraag drukken op het investeringsklimaat. Goed gevulde orderboeken en lange levertijden van nieuw materieel bepalen de markt voorlopig nog omdat fabrikanten de productie niet voldoende kunnen opvoeren. Daar komt bij dat chauffeurs schaarser zijn dan ooit en het wagenpark minder efficiënt wordt benut. De ING Bank onderzocht het.
Wegtransport groeit, vraag naar materieel ook
Het wegtransport is de coronadip in het volume door extra vraag naar goederen snel te boven gekomen. In 2022 is gaat de aandacht van consumenten weer meer uit naar diensten zoals vakanties en uitstapjes en maakt de groei van e-commerce na sterke groei een pas op de plaats.
Tegelijkertijd worden aan de horeca en de winkels weer meer beleverd en groeit de vraag vanuit de bouw in 2021 en 2022 weer sneller. Per saldo blijft er lichte groei en komt het verwachte volume in 2022 ruim 3% uit boven het pre-coronaniveau. Dit heeft ook initieel voor een investeringsimpuls in trucks en trailers gezorgd.
Investeringsklimaat verslechtert
Voor transporteurs zijn de fors oplopende kosten naast het tekort aan chauffeurs en materieel inmiddels een grote uitdaging. Zo liggen de dieselprijzen eind mei 2022 inclusief accijnsverlaging zo’n 40% hoger dan een jaar eerder, worden chauffeurs hoger ingeschaald en zijn nieuwe trucks en trailers het afgelopen jaar fors duurder geworden. Wel helpt de concurrerende markt en het capaciteitstekort bij het doorberekenen van hogere kosten aan verladers.
In de huidige transportmarkt met stevige prijsstijgingen neemt de tweedeling tussen grote en kleinere bedrijven toe. Wel zijn er steeds meer eigen rijders die voor zichzelf beginnen in opdracht van partijen die hen de planning en organisatie uit handen nemen.
Personeelstekort
Voor de helft van de bedrijven is het chauffeurstekort al een grens aan groei. Mede door netto uitstroom als gevolg van vergrijzing en het wegvallen van Oekraïense chauffeurs heeft de vraag naar chauffeurs begin 2022 recordhoogte bereikt. Bedrijven kijken hierdoor bij investeringen ook of ze de chauffeurs wel kunnen inzetten.
Naast het chauffeurstekort hebben meer bedrijven nu ook te maken met materieeltekort. De productiekrapte betekent dat de levering en registratie van nieuw materieel nu vooral wordt bepaald door de mogelijkheid om te kunnen produceren.