Het Nederlandse truckpark is opnieuw gegroeid en verouderd. Het aandeel jonge trucks is historisch laag. Het Nederlandse truckpark is tijdens de capaciteitskrapte en onzekere levertijden in 2022 opnieuw met 2% gegroeid naar 146.500 begin 2023. Dat zegt de ING Bank.
Het bakwagenpark is verder teruggezakt, maar stabiliseert met de start van emissievrije stadsdistributie. Hoewel de toegankelijkheid van binnensteden voor trucks voorlopig wel is gegarandeerd, is slechts 32% van het Nederlandse bakwagenpark (ruim 19.000 trucks) begin 2023 maximaal 5 jaar oud en vanaf 2025 nog toegelaten tot de zero-emissiezones. Elektrische bakwagens kunnen in de eerste fase van de zero emissie-zones weer aantrekkelijker worden omdat ze met het aanbod dat al op de markt is en hun actieradius makkelijker inzetbaar zijn.
De markt voor trucks
De truckafzet groeit in 2023 nog met ruime dubbele cijfers, in 2024 volgt een correctie. Fabrikanten houden meer regie dan voorheen. De productie van Europese truckfabrikanten neemt in 2023 met dubbele cijfers toe door afname van de toeleveringsbeperkingen (chips, andere onderdelen). Na het ingezette herstel in de tweede helft van 2022 lag de Europese truckafzet lag over de eerste negen maanden van 2023 maar liefst zo’n 30% hoger dan een jaar eerder. Prijzen van nieuwe trucks zijn fors gestegen. De prijs van een nieuwe trekker ligt nu doorgaans ruim boven de €100.000.
Vergroening aanbod van trucks
Regelgeving en subsidie brengen afzet elektrische trucks op gang. Hogere kosten en benodigde laadinfra uitdaging. Voor de binnensteden gaat zero-emissiebelevering vanaf 2025 al van start. Hiervoor zal de vloot in elk geval moeten doorgroeien naar zo’n 12.000 in 2030, zegt ING Bank. De investering in e-trucks vereist analyse, afstemming en samenwerking met opdrachtgevers. Bij grotere retailers die hierin ook zelf het voortouw nemen is dit makkelijker dan bij kleinere opdrachtgevers.
De vergroeningsdruk komt in het wegtransport van twee kanten. Truckfabrikanten worden in Europa gedwongen in 2030 30% CO2 te reduceren over de gemiddelde productie in vergelijking met 2019-2020. Met efficiencyverbetering is mogelijk de helft haalbaar, maar het dwingt tot opschaling van productie van elektrische voertuigen. En de kans is groot dat de ambitie nog verder omhooggaat.
De Europese Commissie heeft immers een voorstel tot ophoging naar 45% gedaan. Dit zorgt ervoor we dat de komende jaren versnelling van ‘emissievrij transport’ kunnen verwachten. Ruwweg 10 tot 15% van de reductie is volgens de ING Bank nog te realiseren met efficiencyverbetering van dieselvoertuigen. Dit betekent dat 15 tot 20% moet komen van meer zero emissietrucks in de productie.
Aanbod van e-trucks komt eraan
Zowel DAF, Daimler als Volvo zijn serieproductie van elektrische trucks halverwege 2023 aan het opschalen naar grotere series. Volvo loopt daarmee in Europa in aantallen, maar anderen gaan snel volgen. Elektrische trucks hebben nog steeds een fors hogere prijs van €250.000-400.000 en met doorontwikkeling, tijdelijk hogere batterijprijzen door hoge grondstofprijzen en verdere uitbreiding van de actieradius daalt de prijs voorlopig nog niet. Met serieproductie van elektrische trucks en af-fabriek levering wordt er een kwaliteitsslag gemaakt en met opschaling kan de prijs in toekomst omlaag.
Bron: ING