Internationaal reizen met de trein zou toch een feestje moeten zijn?

Terwijl de NS een treinreis tussen Amsterdam en Berlijn een halfuurtje korter maakt, komt er in het voorjaar de mogelijkheid om ook ’s nachts naar Berlijn te treinen. Zelfs de KLM wil ons in de trein krijgen. Dat klinkt veelbelovend. Maar, dan moet de reiziger wel centraal staan in de ‘customer journey’ van de spooraanbieders. Internationaal reizen met de trein zou toch een feestje moeten zijn?

Trein of taxi?

Eind vorig jaar reisde ik met een collega naar een internationale workshop aan de Ruhr-universiteit van Bochum. Dat is een kleine 240 km. Op de heenreis waren alle ICE-treinen al vol geboekt. Een taxi bracht ons keurig van Amsterdam naar Bochum voor 300 euro. Zelfs in de drukke spits waren we binnen 3 uur op locatie; ontspannen en goed voorbereid.

Onze onderzoekscollega’s uit Polen kwamen met de auto. Hun treinreis zou meer dan 12 uur hebben geduurd. De collega’s uit Hamburg strandden halverwege hun treinreis vanwege personeelsproblemen bij DB en misten daardoor de eerste ochtendsessie.

ICE-leed

Terug zouden we met de trein gaan. Twee tickets eerste klas flextarief: ruim 260 euro voor de ICE. Een stevige ticketprijs; en dan nog niet eens van deur-tot-deur.
Op station Duisburg ging het fout. De eerste ICE viel uit. De volgende ICE besloot ineens richting Berlijn te rijden. Foutje op de informatieborden op het perron. Daarna vielen alle ICE’s naar Amsterdam uit. DB gaf geen enkele informatie over alternatieven. Je moet het allemaal zelf maar uitzoeken (en proberen om te boeken).

Al boemelend kwamen we na meer dan 8 uur reizen in Amsterdam aan. In treinen zonder voorzieningen, overvol, mondkapjesplicht, vaak ook weer vertraagd en met vele overstappen.
Internationaal reizen met de trein is duur, gaat te vaak verkeerd, is ongemakkelijk en niet betrouwbaar. Volgende keer nemen we weer een taxi of het vliegtuig.

Het FD schreef een scherpe review over de ervaringen van gebruikers met de snelle trein tussen Amsterdam en London: ‘De harde werkelijkheid is dat de trein altijd met acht lege rijtuigen vertrekt. Dat is niet omdat er geen animo voor is, maar de controle van paspoorten en bagage in Amsterdam is een grote hindernis’. Het FT schrijft over internationale treinen: Europe’s HSR network is “an ineffective patchwork of poorly connected national lines”. International reizen met de trein is dus geen feestje.

Eenvoudig, betrouwbaar en veilig

Boeken en omboeken moet veel eenvoudiger kunnen. De ticketsystemen zijn onnodig ingewikkeld. Als het fout gaat dan word je van het kastje naar de muur gestuurd door ticketverkoper en spooraanbieders.
Je hebt geen enkele rechten als treinreiziger? Het is mij nog nooit gelukt een claim voor een vertraagde of gecancelde trein succesvol in te dienen (of je krijgt een voucher die je vervolgens nergens kan inwisselen). Als ik bij KLM boek dan zorgt KLM voor mij. Zijn nemen hun verantwoordelijkheid voor de reiziger (al gaat dat ook wel eens fout de laatste twee jaar).

De treinknooppunten zijn onbehagelijk. Wie voelt zich veilig en comfortabel op of rond Amsterdam CS, Berlijn Hbf of Gare Du Nord in Parijs? De ‘betere’ voorzieningen om te wachten of te werken (of zelfs maar even te zitten) zijn er niet.

Mag treinreizen duurder zijn dan vliegen? Van mij mag dat als je lekker zit, kunt werken of ontspannen en veilig en op tijd op je bestemming aankomt. Dat is het soms wel (naar zoals Parijs of Brussel), maar te vaak, nog niet.
De internationale reiziger moet centraal staan in de ‘customer journey’ van de spooraanbieders. Dan krijg je mij, en mijn collega’s, misschien echt uit het vliegtuig. Ik wil dolgraag. Ik hou wel van een feestje. En te oordelen naar de vele reacties die ik kreeg: veel anderen ook!

 

Walther Ploos van Amstel.

 

foto: https://twitter.com/_Phyllis_

1 Comment
  1. Even wat tips. Zodra je weet dat je ergens naartoe wil met de trein, gelijk reserveren! Het reserveren hoeft maar een paar euro per stoel te kosten als je het via een account op oebb.at of bahn.de doet (zet je schrap voor een slechte user interface, maar na een paar keer went het).

    Losse kaartjes zijn niet altijd het goedkoopst. Als je congres en vakantie combineert bijvoorbeeld kan je zonder meerprijs op je interrail rondreizen in het land van het congres. Als je zou vliegen zit je vast aan de plek waar je landt. Dus beetje omdenken. Bestemmingen combineren onderweg kan heel goed met de trein.

    Reserveren kan niet gelijk, maar drie maanden tevoren. Dus zet een reminder in je agenda voor de dag (en liefst ook de tijd) waarop de trein waarvoor je wil reserveren zal rijden. Bedenk dat treinreisbureau’s en andere treinnerds dat ook doen. Zo houden we de impulsieve reizigers uit de trein. Het is (nog) een exclusieve club namelijk. De interface van de interrail app is zo ook weer een intelligentietest.

    Welkom!

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW