De luchtvaart draagt beperkt bij aan luchtverontreiniging rond Nederlandse luchthavens. Dat blijkt uit onderzoeken voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de bewoonde gebieden rond Schiphol wordt de vermindering van de luchtkwaliteit voor 95% veroorzaakt door andere bronnen dan de luchtvaart, rondom regionale luchthavens is dat zelfs 99%.
In vier bewoonde gebieden ligt de maximale bijdrage van de luchtvaart aan luchtverontreiniging boven 1%. In Badhoevedorp ligt dit percentage het hoogst, op maximaal 10% (dat gaat over stikstofdioxide). Maar ook daar is de bijdrage van de luchtvaart nog steeds relatief laag.
In een keuken waar elektrisch wordt gekookt, ligt de totale concentratie ruim vier keer hoger, in een keuken met gasfornuis zelfs tien keer hoger, zegt het ministerie. Een bijzondere vergelijkiing…
Platform
Uit het onderzoek blijkt dat vooral taxiënde vliegtuigen schadelijke stoffen uitstoten. Die zijn goed voor meer dan 90% van de totale uitstoot door de luchtvaart. Rondom de hoofdplatforms op Schiphol wordt ongeveer een derde van de concentraties van schadelijke stoffen veroorzaakt door de hulpmotoren die vliegtuigen (APU’s) gebruiken als ze stilstaan.
De APU van een vliegtuig mag alleen worden gebruikt als er geen alternatieven beschikbaar zijn, zoals walstroom of elektrische Ground Power Units. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft al maatregelen genomen tegen Schiphol, omdat er teveel gebruik wordt gemaakt van de APU.
Er lopen maatregelen om de uitstoot op en rond luchthavens tegen te gaan. Zo zijn luchthavens bezig hun grondoperatie te elektrificeren, zodat daarbij geen stoffen meer worden uitgestoten. Taxiën op één motor is inmiddels de standaardprocedure voor veruit de meeste vliegtuigen op Schiphol, wat zorgt voor minder uitstoot. Ook wordt gekeken hoe het taxiën verder weg van het platformpersoneel kan beginnen, zodat de uitstoot hen minder treft.
Geluidshinder?
In een ander onderzoek van het ministerie is gekeken naar het effect van de inzet van modernere vliegtuigen de komende jaren. Als het aantal vliegtuigbewegingen gelijk blijft, blijkt dat de emissies grotendeels gelijk blijven of dalen.
Het onderzoek heeft gekeken naar luchtkwaliteit. Niet naar andere negative brede welvaartseffecten als geluidshinder en gevolgen voor het klimaat en biodiversiteit. Ook de impact van wegverkeer en wegtransport van en naar de luchthavens zijn niet berekend.
Bron: Ministerie IenW