Invoering van zero-emissiezones zal markten doen veranderen

Invoering van zero-emissiezones zal markten doen veranderen. Wie als marktkoopman niet zo snel mogelijk zijn vervuilende dieselbus- of vrachtwagen inruilt voor een elektrische variant, is al vanaf volgend jaar veel duurder uit. Het probleem? Veel jonge marktkooplui hebben niet genoeg vet op de botten om een elektrisch, vaak duurder, voertuig aan te schaffen en dat zal het karakter van de markt op termijn doen veranderen.

WNL Stand van Nederland Generatie Next sprak erover met marktondernemers en Walther Ploos van Amstel lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

“Als ondernemer moet je goed in de gaten houden dat je vanaf volgend jaar 15 tot 20 duizend euro duurder uit bent als je je vervuilende bus houdt”, waarschuwt Walther Ploos van Amstel in Stand van Nederland Generatie Next. Dat heeft alles te maken met de zero-emissiezones die steden gaan invoeren vanaf volgend jaar. “Dat is ooit in 2014 bedacht toen de lucht in binnensteden sterk verontreinigd was, al heeft nu vooral te maken met het behalen van klimaatdoelen. Je zult als ondernemer hierop moeten inspelen. In de ene stad kun je wel terecht met je bus terwijl dat in de andere niet meer kan”, zegt Ploos van Amstel.

Alles leuk en aardig, maar voor veel jonge marktkooplui is een zero-uitstoot niet haalbaar. “Ik heb er wakker van gelegen”, vertelt kaasverkoper Anne-Lynn Dietz tegen WNL. “Gemeenten moeten een pad voor ons gaan uitstippelen, want we kunnen niets met de onzekerheid die er nu heerst over de zero-emissiezones.” Het is namelijk zo dat de ene gemeente al vanaf 2025 strenge zones gaat invoeren, terwijl de andere daar nog zeker vijf jaar mee wacht.

 

Het aantal markthandelaren is de afgelopen jaren met tien procent gedaald. Hierdoor zijn er al 22 procent minder textiel- en kledingkramen te vinden op markten in Nederland.

Louise Wesselius van de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) pleit al langere tijd voor het uitsmeren van de zero-emissiezones over een langere periode. Ter illustratie zegt ze, terwijl ze over de Dappermarkt in Amsterdam, loopt: “Het aantal ondernemers dat hier op deze markt staat met een elektrisch voertuig is op één hand te tellen, is de rest dan allemaal weg straks?”

Bron: WNL

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW