Is de gemeente Utrecht straks klaar voor de zero emissie zone? Daarover twijfelt de gemeente Utrecht nog. Utrecht heeft zich gecommitteerd aan een volledig emissieloos voer- en vaartuigenpark.
Eind 2023 was 41% van het Utrechtse voer- en vaartuigenpark emissieloos. De gemeenten streven ernaar 95% emissieloos te zijn in 2030. Als tussendoel in de transitie neemt de gemeente de invoering van de zero-emissiezone in 2025. Naar verwachting is het binnen die zone gebruikte materieel emissieloos beschikbaar, met uitzondering van enkele zware voertuigen. Dat schrijft het Utrechtse college in een brief aan de raad.
De gemeente Utrecht ziet uitdagingen, zoals die ook voor ondernemers, vervoerders en aannemers in de stad en elders in het land spelen. Op gemeentelijk en landelijk niveau wordt in het ontheffingenbeleid overigens rekening gehouden met deze (on)mogelijkheden. De uitdagingen en risico’s zijn:
- De risico’s voor de dagelijkse bedrijfsvoering.
- Afhankelijkheid van externe fabrikanten en leveranciers.
- Schaarse beschikbaarheid van emissieloze opties, met name voor zwaar materieel.
- Vinden van voldoende laadcapaciteit en het aanleggen van laadinfrastructuur.
- Relatief veel ‘niche materieel, zoals veeg- en vuilniswagens, dat in relatief kleine oplages wordt gefabriceerd en daarmee meestal later als uitontwikkeld en getest product uit de fabriek komt en waarvoor reguliere onderhoudsservice wordt geboden.
- De operationele kosten bij het rijden met elektrische voertuigen. De te verwachten investeringskosten zijn 2 tot 3 keer de prijs van een conventioneel fossiel voertuig, naast de benodigde investeringen in (laad)infrastructuur
In de tussentijd zet Utrecht in op ‘schone’ brandstoffen. Vrijwel alle vuilniswagen achterladers rijden op CNG (groen gas). Deze brandstof heeft een significant lagere uitstoot vergeleken met diesel. De dieselvoertuigen gebruiken HVO30: diesel met 30% biodiesel bijgemengd.
Is de gemeente Utrecht straks klaar voor de eigen zero emissie zone? Mijn conclusie: bijna. Volledige verschoning van het zwaardere materieel (bijvoorbeeld voertuigen voor de lediging van ondergrondse containers, haakarmwagens, kraanwagens en veegmachines) zal naar verwachting voltooid zijn na 2030.
Ook de gemeente Amsterdam kwam recent tot die conclusie en houdt ook nog enkele slagen om de arm. Het is een hele opgave; zowel voor ondernemers als voor gemeenten.
Walther Ploos van Amstel.
Wethouder Eva Oosters lijkt het ingezette beleid volgens het AD van 22 februari los te laten en dreigt daarmee bij aan zwalkend beleid, Eva opende weliswaar het waterstoftankstation in Utrecht Noord met ronkende woorden, maar is toch onvoldoende in staat gebleken voldoende alternatieven voor batterijelektrisch vervoer te organiseren. En dat had wel gekund en kan nog steeds. Help ondernemers, maar dit korte termijnbeieid slaat nergens op.