Een van de reststromen met een grote milieu-impact is textiel. De indruk bestaat dat steeds meer textiel kortstondig gebruikt wordt of van een zodanige kwaliteit is dat het een korte levensduur heeft; zogenaamde fast-fashion.
Fast fashion
De gemeente Almere wil de trend van fast-fashion bij jongeren doorbreken, maar weet nog niet goed hoe deze doelgroep te bereiken en hoe meer bewustzijn en een gedragsverandering kan worden gerealiseerd.
De Hogeschool van Amsterdam onderzocht de gedragsfactoren die bij deze verandering in bewustzijn en gedrag een rol kunnen spelen en het type gedrag waarop de verandering zich kan richten. Het onderzoek is uitgevoerd door een team onder leiding van Krispijn Faddegon (lectoraat Psychologie voor een duurzame stad) en Maarten Mulder (lectoraat Circulair ontwerpen en ondernemen).
Individueel gedrag
“Ik ga als één persoon niet het verschil maken”, zegt een 20-jarige vrouw. Het gevoel dat individueel gedrag weinig impact heeft op het milieu, speelt bij velen. De jongeren die de onderzoekers interviewden, geven aan dat zij weinig weten over de gevolgen van de mode-industrie op het milieu, en zich hier ook nauwelijks over (willen) informeren. Hierdoor weten zij onvoldoende of hun aankoop duurzaam is. “Het milieu heeft me nooit geboeid […] Ik weet dat het belangrijk is, maar het doet me gewoon niks”, aldus een 18-jarige respondente in het HvA onderzoek.
Daarnaast houdt het aanbod, de herkenbaarheid en de beschikbaarheid van duurzame mode de aankoop ervan tegen. “Ik zou niet weten waar te beginnen als ik milieuvriendelijke kleding zou willen aanschaffen”, zegt een 20-jarige respondente. Ze weten niet waar ze het moeten vinden in de winkel of waar ze moeten kijken qua labelling en merken. Verder wijzen de jongeren op de prijs van duurzame kleding als barrière voor de aanschaf ervan.
Rolmodellen
Om de jongeren daadwerkelijk tot duurzame aankopen aan te zetten, vertalen de HvA onderzoekers de gedragsfactoren naar praktische interventies. Deze interventies worden nu bedacht en in een latere fase van het onderzoek uitgevoerd in Almere. Voorbeelden van interventies zijn: rolmodellen gebruiken om duurzame kleding leuker te maken of bijeenkomsten organiseren om het milieuthema steviger op de agenda te zetten. Ook kunnen rampscenario’s aandacht krijgen: impact van fast fashion direct zichtbaar maken bij aankoop, door bijvoorbeeld de verloren liters schoon drinkwater te laten zien van jouw aankoop. Reflecteren, evalueren en andere perspectieven bieden, voor zowel fast fashion als slow fashion, staan centraal om jongeren bewuster te maken van hun koopgedrag.
Bron: HvA