Jumbo en Gorillas gaan samenwerken: dat wordt een leerzame ervaring

Jumbo Supermarkten en flitsbezorger Gorillas gaan samenwerken in Nederland en Vlaanderen. Het partnership gaat uit van een samenwerking voor lange termijn. Het is ook mogelijk dat Jumbo een aandelenbelang neemt in Gorillas. Waarom wordt dit een interessante, en leerzame samenwerking?

Behoefte aan snelle thuisbezorging

Jumbo CEO Frits van Eerd zegt over de samenwerking: “Bij Jumbo kijken we met grote belangstelling naar de laatste ontwikkelingen in de markt voor online boodschappen. Nieuwe toetreders zoals Gorillas brengen veel innovatiekracht mee en dat houdt ons scherp. We merken dat onlineklanten in de grote steden op bepaalde momenten behoefte hebben aan het razendsnel thuisbezorgd krijgen van hun boodschappen. De wensen van de klant staan bij Jumbo altijd centraal en daarom bewegen we graag mee met veranderingen in de markt. We willen er altijd en overal zijn voor onze klanten. Net zoals Jumbo, staat Gorillas voor een hoog serviceniveau en onderscheidt het zich door een klantgerichte benadering. Door deze samenwerking kunnen we onze service weer verder uitbreiden en vergroten we de keuzemogelijkheden voor onze online klanten.”

De samenwerking gaat nog dit kwartaal van start en wordt snel opgeschaald. In andere markten heeft Gorillas ook samenwerking met nationale retailers, zoals Tesco in Groot-Brittannië en Casino Group in Frankrijk.

De overeenkomst bevat ook afspraken over het bundelen van marketingactiviteiten. Jumbo en Gorillas zien kansen voor het uitbouwen van hun proposities voor de klant, het versterken van de digitale klantrelatie en mogelijk ook gezamenlijke locatieontwikkeling.

Interessante combinatie

Dit wordt een interessante combinatie. Flitsbezorging is er razendsnel ingeslopen en dat is logisch. Als consumenten kunnen kiezen of ze hun boodschappen binnen twee dagen of tien minuten ontvangen dan gaan ze voor het tweede. Jumbo weet dat het op termijn terrein gaat verliezen als het niet nu instapt. Het consumentengedrag verandert zowel in winkels, online als out-of-home. De supermarkt is niet uitgespeeld, maar speelt wel een minder belangrijke rol in de levensmiddelenmarkt. Het is goed dat Jumbo verder kijkt dan alleen de winkels en bestaande (verlieslatende) online kanalen.

De familie Van Eerd heeft met deze samenwerking een slimme zet gedaan. If you can’t beat them join them! Als de consument verandert, dan sta je voor de keuze: er niet aan meedoen, dan verlies je altijd, of samenwerken om die consument beter te bedienen. Het is voor Jumbo moeilijk zelf een infrastructuur op te bouwen voor snelle bezorging. Gorillas biedt die infrastructuur nu al.

Jumbo CFO Ton van Veen windt er in DFT geen doekjes om waarom de tweede supermarktketen van Nederland in zee gaat met flitsbezorger Gorillas. “Nieuwe trends, ook al zijn ze disruptief en passen niet in jouw businessmodel, kun je maar beter omarmen dan je er tegen te verzetten. Als supermarktbaas zie ik het liever niet, ik heb het liefst dat mensen onze zevenhonderd supermarkten bezoeken.”

Met de samenwerking versterkt Jumbo zijn positie als beste supermarkt van het land en speelt Jumbo in op de behoefte aan snelle bezorging. De inkoopmacht van Jumbo kan Gorillas vleugels geven. Het wordt boeiend om te zien wat uitdagers Albert Heijn en Picnic gaan doen. Niks doen is geen optie.

Wat gaan ze samen doen?

Het partnership richt zich op de snelgroeiende markt voor het snel bezorgen van online bestelde boodschappen in grotere steden. Jumbo en Gorillas zijn ervan overtuigd dat zij van elkaars expertise kunnen profiteren en tegelijkertijd hun eigen marktpositie kunnen versterken. Met de overeenkomst levert Jumbo een groot deel van haar assortiment aan Gorillas, waaronder verschillende A-merk-, Jumbo Huismerk-, biologische en exclusieve La Place producten.

Daarnaast krijgen online klanten van Jumbo in stedelijke gebieden in de toekomst de mogelijkheid om hun aankopen binnen enkele minuten door Gorillas te laten bezorgen. Gorillas is op dit moment al actief in elf Nederlandse steden en twee Belgische steden. In beide landen gaat het bedrijf verder uitbreiden in 2022.

Financieel bestuurder Ton van Veen van Jumbo zegt tegen FD dat Jumbo andere vormen van samenwerking onderzoekt, zoals het combineren van supermarkten en ‘dark stores’, de magazijnen van waaruit Gorillas zijn fietskoeriers bevoorraadt.

Cultuurclash?

Het is nog wel de vraag of Jumbo en Gorillas ook een ‘culturele match’ hebben. Jumbo is een sterk merk met een gedegen Hollandse kruideniersmentaliteit en goede zorg voor het personeel. Jumbo medewerkers zijn terecht trots op hun bedrijf. Jumbo CEO Frits van Eerd: “In onze markt wordt flink gestreden om de gunst van de klant, die moet je écht verdienen. We werken er bij Jumbo hard aan om onze klanten altijd en overal op een te zetten. Ik ben alle Jumbo medewerkers ongelofelijk dankbaar voor hun geweldige inzet en passie voor onze klanten.”

Gorillas zit in een fase van dynamische groei met de nodige uitdagingen. Anders dan bij Jumbo staat de geldkraan vol open. Eerder beklaagden hun fietskoeriers zich in de media over slechte arbeidsomstandigheden en het niet betalen van salarissen. Gorillas ligt ook onder vuur omdat hun snelle opmars leidt tot overlast en verkeersonveiligheid. Het verschil in cultuur zou nog wel eens een ‘dingetje’ kunnen worden.

Kagan Sümer, oprichter en CEO van Gorillas is optimistisch: “Jumbo en Gorilla’s delen veel gemeenschappelijke waarden; we zijn ondernemers in hart en nieren die toegewijd zijn om de best mogelijke ervaring aan onze klanten te bieden en tegelijkertijd continu te innoveren. Ik ben ervan overtuigd dat we veel kunnen leren van elkaars sterke punten.”

Al met al… een inspirerende en interessante samenwerking die de levensmiddelenmarkt stevig op zal schudden.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW