Kabinet ziet waterstof als optie voor verduurzamen wegtransport

Vandaag maakt staatssecretaris Heijnen de subsidieregeling waterstof, die nu in consultatie gaat, bekend. Vrachtwagens en bestelauto’s die rijden op waterstof. Ze zijn schoon. Hebben een grote actieradius. En brengen geen lange laadbeurten of problemen met het stroomnet met zich mee.

Het kabinet trekt 125 miljoen euro uit om ondernemers de overstap naar waterstof te laten maken. Dat gaat de komende jaren naar verwachting veertig nieuwe waterstoftankstations opleveren, en tot enkele duizenden voertuigen op waterstof. Daarmee wordt waterstof een serieus alternatief voor ondernemers die schoon willen vervoeren, naast elektrisch rijden op een batterij.

Staatssecretaris Heijnen: “Waterstof kan hiermee echt gaan doorbreken. De belofte van waterstof is er al jaren. Zeker voor ondernemers die over langere afstanden schoon willen rijden met een zwaardere auto, bijvoorbeeld een vrachtwagen, kan waterstof ideaal zijn. Maar dan moeten er wel tankstations zijn en moet er genoeg te kiezen zijn voor ondernemers. Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte in gaat lossen.”

Einde kip-ei: subsidie voor tankstations en auto’s

Vanaf maart 2024 kunnen ondernemers die subsidie aanvragen. Bij elke aanvraag moet één tankstation in het plan zitten, met daarbij meteen de aanschaf van genoeg vrachtwagens of (bestel)bussen om het tankstation vanaf de start rendabel te maken. Gemiddeld zijn daarvoor 10 tot 15 waterstofvrachtwagens nodig. In de praktijk zal dit vaak betekenen dat transportbedrijven en tankstationhouders hun krachten bundelen in een subsidieaanvraag.

Door subsidie te verlenen voor de combinatie tankstation en de voertuigen die moeten tanken, komt er een einde aan de kip-ei discussie of je eerst tankstations moet hebben zodat er getankt kan worden, of eerst auto’s zodat je daarna een rendabel tankstation kunt bouwen.

Per waterstoftankstation kunnen ondernemers 40% van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Per vrachtwagen of bestelbus gaat het om 80% van het verschil in prijs met een dieselvariant. Voorwaarde voor de tankstations is dat zowel vrachtwagens als personenauto’s er kunnen tanken, en dat ze openbaar toegankelijk zijn.

Landelijk dekkend netwerk

De subsidieregeling loopt van 2024-2028. Met 125 miljoen kunnen er naar schatting 40 moderne tankstations gebouwd worden, met dus de voertuigen die nodig zijn om het station rendabel te laten draaien. Daarmee ontstaat een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Europa eist dat er in 2030 langs alle Europese hoofdsnelwegen waterstoftankstations te vinden zijn. Voor Nederland moeten dat er minimaal 30 zijn.

De komende jaren gaan fabrikanten van vrachtwagens en bestelauto’s inzetten op waterstof. Op dit moment staat dat nog in de kinderschoenen; er rijdt een handjevol vrachtwagens en bestelbussen op waterstof rond in Nederland. Personenauto’s op waterstof zijn er al wat langer, daar zijn er zo’n zeshonderd van op de weg.

De subsidieregeling gaat vandaag in internetconsultatie. Dat betekent dat iedereen er zijn mening over kan geven, voordat de regeling definitief vast wordt gesteld. En dus vanaf maart komend jaar van start gaat.

ICCT publiceerde vorig jaar een onderzoek naar de TCO van waterstof vrachtwagens. Het debat over waterstof in wegtransport lijkt op de gesprekken over de sprekende slang die de protestante kerken verdeelde. In God we trust all others bring data.

Bron: Ministerie

Foto: Holthausen Clean Technology/Martin Vonk

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW