Bijna een op de vijf Nederlanders bestelt vaker online boodschappen (18%) of laat vaker maaltijden thuisbezorgen (20%) dan voor de pandemie. Een iets grotere groep (25%) winkelt vaker online dan voor de pandemie.
De toename in online winkelen is groter onder 25- tot 45-jarigen (32%) dan onder 65+-ers (19%). Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderzocht opnieuw het veranderend mobiliteitsgedrag van de Nederlanders na de coronacrisis.
Online boodschappen en winkelen
Met name 25- tot 65-jarigen bestellen regelmatig online boodschappen. Ongeveer 20% heeft dit in de afgelopen drie maanden minimaal vijf keer gedaan. Onder jongeren (<25) en ouderen (65+) ligt dit aandeel lager.
Het aandeel mensen dat (bijna) nooit winkelt of een dagje weg gaat is relatief gezien sterk gestegen. Ook is er een kleine toename in het aantal mensen dat (bijna) nooit buitenshuis boodschappen doet. Dit laatste heeft vermoedelijk te maken met de toename van het online boodschappen bestellen.
Maaltijdbezorging
Ongeveer 17% van de Nederlanders laat in mei 2022 minimaal een keer per maand maaltijden thuisbezorgen. In april 2021 lag dit met 23% iets hoger. Het laten bezorgen van maaltijden is het minst populair onder ouderen (65+). Ongeveer 80% van de ouderen laat (bijna) nooit maaltijden thuisbezorgen.
In hoogstedelijke gebieden laat men vaker thuis maaltijden bezorgen dan in laag- of niet-stedelijke gebieden. In hoogstedelijke gebieden laat ongeveer 54% van de mensen (bijna) nooit maaltijden thuisbezorgen, tegenover 72% in laag- of niet-stedelijke gebieden.
Bron: KiM
Lees ook eerder onderzoek van KiM naar online bestellen na de pandemie.