Steeds meer retailers, zowel online als offline, willen hun CO2-uitstoot verminderen. Zo verplicht de CSRD bedrijven om Environmental, Social en Governance (ESG)-cijfers in hun jaarverslag te overleggen en deze te koppelen aan hun strategie.
Veel webwinkel willen tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Dit is echter een enorme opgave, aangezien het grootste deel van de uitstoot niet binnen hun directe controle ligt en vaak onbekend is. Klimaatneutraal worden vraagt om veel meer dan alleen elektrische bezorgbusjes.
Om een volledig beeld te krijgen van hun klimaatimpact, maken bedrijven gebruik van het Greenhouse Gas (GHG) Protocol, een internationale standaard voor het berekenen van de CO2-voetafdruk. Deze voetafdruk is verdeeld in drie scopes.
Scope 1: Directe emissies:
Dit zijn de CO2-uitstootbronnen die direct verbonden zijn aan de activiteiten van een bedrijf, zoals het verwarmen van kantoren en magazijnen of het gebruik van diesel in bestelwagens. Deze directe emissies vormen doorgaans minder dan 5% van de totale uitstoot. Ze kunnen worden aangepakt door verspilling te verminderen, duurzame gebouwen te gebruiken, alternatieve verpakkingen in te zetten en over te stappen op emissievrij transport.
Scope 2: Indirecte emissies uit energieverbruik
Scope 2 omvat de emissies die ontstaan bij de productie van ingekochte energie. Hoewel deze uitstoot extern plaatsvindt, is deze wel direct gekoppeld aan het energieverbruik van het bedrijf. Ook dit deel is vaak minder dan 5% van de totale uitstoot en kan worden gereduceerd door te kiezen voor duurzame energiebronnen.
Scope 3: Emissies in de keten
Het overgrote deel van de uitstoot, namelijk 90 tot 95%, bevindt zich in scope 3. Dit omvat alle emissies die voortkomen uit de keten, zoals: de winning van grondstoffen en productieprocessen bij leveranciers (70%), et transport van producten (50%) en de uitstoot die ontstaat bij de klant (20%), zoals energieverbruik, retourzendingen en afvalverwerking.
Om volledig klimaatneutraal te worden, moeten bedrijven verder kijken dan hun eigen processen en verantwoordelijkheid nemen voor de uitstoot in hun keten. Het gericht aanpakken van uitstoot vereist samenwerking met leveranciers en platformpartners.
Bedrijven moeten heldere afspraken maken om emissies in de keten te verminderen. Hiervoor is betrouwbare en gestandaardiseerde data cruciaal. De miljoenen producten die retailers aanbieden, maken het onmogelijk om deze gegevens zonder gezamenlijke inspanning volledig en nauwkeurig te verzamelen. Dit vraagt om innovatie, samenwerking en standaardisatie van gegevens.
Organisaties zoals Ecommerce Europe, Thuiswinkel en GS1 spelen hierin een sleutelrol door richtlijnen en tools te bieden die bedrijven ondersteunen in hun transitie naar net zero.
Walther Ploos van Amstel op Twinkle,
Lector City Logistics, Hogeschool van Amsterdam