Komen de wereldhandelsstromen terug naar pre-Covid volumes?

wereldhandelsstroomKomt de wereldhandel terug naar pre-Covid volumes? Volgens onderzoekers van BCG niet. De wereldhandel zal in 2020 naar verwachting met 20% afnemen volgens het BCG basisscenario voor economisch herstel, en het zal naar verwachting pas in 2023 het absolute niveau van $ 18 biljoen van voor 2019 terugkrijgen. Alleen in de meest optimistische economische scenario’s keert de handel terug naar het niveau in 2021.

Naast de dalende vraag in landen die in een recessie belandden, werd de wereldhandel beperkt door maatregelen die werden genomen om het virus onder controle te houden, zoals het sluiten van fabrieken en controles op binnenkomende zendingen in havens, evenals door exportverboden op bepaalde medische en agrofoodproducten opgelegd door verschillende regeringen en douane-unies.

Risicomanagement

De pandemie vergroot de urgentie om wereldwijde productie- en inkoopnetwerken robuster te maken. Ook zullen bedrijven nadenken over hun veiligheidsvoorraden wereldwijd. Voor veel bedrijven hebben ernstige onderbrekingen van de supply chain tijdens de Coronacrisis de risico’s van het concentreren van te veel productie en sourcing op een handvol verre, goedkope locaties en teveel vertrouwen in just-in-time voorraadbeheer onderstreept.

Stijgende tarieven, beperkingen op de markttoegang en geopolitieke wrijvingen zullen bedrijven ook verplichten hun supply chain aan te passen.
Bedrijven zijn meer bereid om productie te plaatsen op locaties die dichter bij de klant liggen en merken dat ze hogere arbeidskosten kunnen compenseren door geavanceerde Industry 4.0-productiesystemen toe te passen.

China versus US

Tariefoorlogen waarbij de VS en belangrijke handelspartners, met name China, betrokken waren, droegen recent al bij aan een aanzienlijke verschuiving in Amerikaanse importbronnen. Een mogelijke ontkoppeling van de Amerikaanse en Chinese technologiesector zou zelfs nog grotere gevolgen kunnen hebben voor de wereldhandel. Wat gebeurt er als apparaten en IT-systemen in beide markten niet langer interoperabel zijn?

Europese Green Deal

De toekomst van wereldhandel wordt ook op andere manieren bepaald. Als onderdeel van de Europese Green Deal-strategie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, overweegt de Europese Commissie bijvoorbeeld een ​​CO2-belasting op import in te stellen. Deze belasting zou het mondiale concurrentievermogen in verschillende sectoren kunnen herdefiniëren.

Bron: BCG

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW