Laad je de caas niet van het brood eten

Stroom is het nieuwe goud… of, niet soms? In gesprekken over stadslogistieke gebiedsontwikkeling wordt de laadvraag voor elektrische voertuigen vaak als corvee gezien. Het is lastig, duurt lang en je hebt er eigenlijk geen verstand van. De laadinfrastructuur moet er simpelweg even komen. En, gelukkig zijn er veel marktpartijen die dat snel voor je willen oplossen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

De eerste ervaringen met zero emissie stadslogistieke hubs laten zien dat het inderdaad lastig is. Een van de eerste voorbeelden was UPS in London, maar ook AholdDelhaize, Ikea en Deudekom en anderen delen graag hun ervaringen. Zeker als de zonnepanelen op het dak, ook nog hun energie moeten delen met (gekoelde) logistieke operaties en veel zero emissie voertuigen dan loop je al snel vast. Corvee dus? Allerminst denk ik.

De eerste ervaringen laten ook zien dat stroom een stevig verdienmodel kan zijn. Je kunt stroom goedkoop inkopen met een grootverbruikerstarief, of met eigen energie-opwekking en tijdelijke opslag, en weer duur verkopen; charge what the market can bear.

Met het lokaal balanceren van het aanbod van stroom, het opslaan van stroom en het leveren van stroom is voor slimme ondernemers goed geld te verdienen; smart charging. Het is een beetje als de telecommarkt twintig jaar geleden; nog alles behalve transparant

laadprijzen

Het ontwikkelen van een laadinfrastructuur is geen appeltje-eitje. Dat leert mijn persoonlijke ervaring in mij VVE. Wat een gedoe. Met welke partners doe je het, wie is eigenaar van de infrastructuur, hoe groei je mee met de stroomvraag, hoe verdeel je de investeringen, kosten en baten van de stroominfrastructuur (lokaal opwekken, opslaan en verdelen) en hoe richt je de smart charging control tower in? Dat vraagt om expertise, ondernemerschap en durf.

Een stadshub van enige omvang kent straks 4.000 tot 6.000 laadsessies per dag voor bestelvoertuigen en personenauto’s; dat is een waarde van 40.000-100.000 euro per dag. Dat is per jaar 10 tot 25 mln euro. Ontwikkelaars smullen daarvan; wat doet dat wel niet met de waarde van je bedrijvenpark? Geen wonder dat aanbieders ‘gretig’ inspringen op het corvee; winner takes all.

De boodschap is simpel. Stroom is het nieuwe goud als straks de zero emissie zones er zijn. Maar laat, of laad, je de caas niet van het brood eten; charging as a service. Als je het als corvee beschouwt, dan kun je jezelf lelijk in de hoek schilderen. Bij diesel is een gelijk speelveld met een vaste prijs aan de pomp. Bij elektrisch rijden geldt voor de kWh prijs aan de laadpaal een geheel ander speelveld. De eerste stap is het gewoon eens zelf door te rekenen. Wat is jouw laadprofiel?

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW