Lekkerland is specialist in logistiek voor food, horeca en de convenience sector. Onder andere Bakker Bart, HEMA, Wayback Burgers, BP en Jamin werken samen met Lekkerland. John van den Berg, Directeur Operations bij Lekkerland Nederland: ”Als mede-ondertekenaar van het convenant ‘Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek 2025’ gaat Lekkerland voor flexibele transportoplossingen en slimme stadsdistributie.”
Consolidatie van stromen
Bij hun distributiecentra voegt Lekkerland producten van meerdere leveranciers en temperatuurstromen samen tot één multi-temperatuurlevering voor de klant. De tijd tussen bestelling en levering is zeer kort. Een kenmerkende aanvulling is het grote aantal stops met zware aflevervolumes per stop. Stops vinden plaats op levertijden die de klant heeft aangegeven en op locatie tot midden in de stadscentra.
In de toekomst krijgen 40 steden een zero-emissiezone. Van den Berg. “Mede daarom is Lekkerland nu al bezig met mogelijke oplossingen. Neem bijvoorbeeld kleine emissievrije voertuigen. Dat zouden veel gemeentes het liefst zien, maar zware volumes vragen om een groter aantal stops met kleinere voertuigen. Dat zal leiden tot meer verkeersdrukte en dus minder veiligheid in de steden.”
Lekkerland ziet een oplossing in zelf emissievrij naar de klanten te rijden. Lekkerland onderzoekt de mogelijkheden van waterstof-elektrische vrachtwagens. De voorwaarde is dat de actieradius van deze vrachtwagens groot genoeg is en de accu ook de elektrische koeling onder alle omstandigheden van stroom blijft voorzien. Lekkerland denkt mee in het A12-consortium over de toepassing van deze nieuwe brandstof.
Waterstof
Van den Berg: “Naast het feit dat waterstof ons naar een emissievrije toekomst kan brengen, biedt het veel voordelen in de transitie. Zo kan waterstof snel geïmplementeerd worden en op korte termijn al beschikbaar zijn op plaatsen waar het nodig is. Ook is de verwachting dat waterstof-elektrische wagens op den duur goedkoper zullen zijn dan voertuigen op diesel. Daarbij kun je waterstof snel bijtanken, het wagenpark blijft 24/7 inzetbaar en de actieradius is groot genoeg om lange afstanden af te leggen met zware volumes. De techniek is er en het liefst zou ik alle Lekkerland-vrachtwagens vandaag nog willen laten rijden op waterstof. Wat ons op dit moment tegenhoudt, is de infrastructuur. Het mooiste zou zijn als we bij onze eigen distributiecentra een waterstoftankstation zouden hebben. Zo hoeven we ons niet te beperken tot de grote steden in het westen, maar kunnen we ons ook focussen op het noorden, oosten en zuiden van Nederland.”