Logistiek vastgoed aan stadsranden. Het nieuwe goud?

Logistiek vastgoed aan stadsranden is het nieuwe goud: zeer gewild, beperkt beschikbaar en steeds duurder. Dat stelt Stadszaken in een overzicht van de stadslogistieke vastgoed markt. Stadshubs zijn onmisbaar bij het snel, efficiënt en duurzaam verwerken van al de groeiende stedelijke goederenstromen. Maar de ruimte voor stadhubs is beperkt. Dat kan de leefbaarheid van de stad onder druk zetten, en goederenvervoer duurder maken. Hoe voorkomen we dat de stadslogistiek ten onder gaat aan haar eigen succes?

We bestellen meer dan ooit. Die trend werd versterkt door de lockdown, toen fysieke winkels gesloten waren. De voorspelling is dat we ook na de coronacrisis veel aan huis bestellen. Ook de goederenstromen tussen bedrijven groeien rap. Denk daarbij aan levering van voedingswaren aan supermarkten, maar ook aan bouwmaterialen en food service. Vastgoedinvesteerders staan in de rij om geld in logistieke centra te steken. Naar verwachting blijft de vraag naar logistiek vastgoed de komende jaren sterk groeien.

Amsterdam zet vooralsnog de toon, met de bouw van de Amsterdam Logistic Cityhub (ALC). Met een oppervlakte van 220 duizend vierkante meter verspreid over twee verdiepingen is het een flink project. ALC moet schone en snelle last mile-logistiek in Amsterdam mogelijk maken. Vanuit de regio vinden producten hun weg naar de ALC, en vanuit de hub vinden ze hun weg naar de stad. Dat gebeurt via weg en water. ALC gaat eind 2022 open.

Los van prijsontwikkelingen is de leefbaarheid van de stad gebaat bij voldoende ruimte voor logistiek, meent Sven Bertens, hoofdonderzoeker bij JLL Nederland: ‘Je kan zeggen: het kan wat langzamer, maar dat gaat wel ten koste van de leefkwaliteit. Je wilt dat de supermarkten elke dag verse producten hebben en dat bouwbedrijven hun materialen in de buurt kunnen opslaan en niet kilometers hoeven vervoeren.’

Bertens roept gemeenten op om vooral de logistiek niet te vergeten bij (her-)ontwikkelingen. ‘Het klinkt misschien wat cliché, maar gemeenten moeten echt naar de behoeften van bedrijven luisteren. Denk als overheid mee over geschikte locaties voor logistiek vastgoed en serveer het niet meteen af.’

Meer weten? Kom dan op 25 november naar het Nationaal Hubcongres. Van welke initiatieven kunnen we leren? Waar kunnen we versnellen? Waar is afstemming nodig tussen lokale, regionale en landelijke initiatieven? En tussen mobiliteits-, logistieke en energievraagstukken? Dit en meer komt aan bod op het Nationaal Hub Congres.

Lees het hele artikel hier.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW