Maak de snelweg weer snelweg

Gaan we tientallen miljarden besteden aan meer openbaar vervoer? In grote, lange en dure treinen op steeds vollere sporen, met nauwelijks flexibiliteit, en centrale stations die de reizigersdrukte niet aan kunnen? Met veel gedoe om van en naar het station te gaan?

Opgehokt in krappe stoeltjes met een massa lawaaierige mede-reizigers die hun ‘lief en leed’ luid facetimen met de rest van de wereld? Niet voor mij. Zo reizen is niet meer van deze tijd. Ik wil kunnen werken, niet hoeven over te stappen, mijn eigen ruimte en stilte in mijn hoofd. Is het tijd voor een ‘revival’ van de snelweg om onze ongeremde honger naar meer mobiliteit te stillen?

Maak de snelweg weer snelweg

Mijn opa zaliger zei altijd: ‘als we allemaal 200 km/uur rijden, dan hebben we geen files meer’. Mijn opa verbaasde zich erover dat we op het drukste moment van de dag allemaal stil gaan staan op de snelweg. Als we doorrijden is er genoeg capaciteit. Opa heeft gelijk. Kijk maar eens naar alle spookfiles op de snelwegen die ontstaan door rommelig, wisselend en roekeloos rijgedrag. De chauffeur is de zwakste schakel.

In 2030 is de snelweg weer snelweg. Autonome elektrische voertuigen rijden op een constante snelheid, in strikt gelid, achter elkaar op de snelweg. De snelwegcapaciteit gaan we drie of vier keer meer benutten. En, met meer personen in een voertuig misschien wel 10 keer. Reistijd wordt werktijd, of met de juiste passagiers, gewoon veel leuker.

De techniek van het voertuig, met onder meer 5G-communicatie, is er klaar voor. Het voertuig voegt zelf keurig en veilig in en sorteert keurig voor; afblijven dus. Je hoeft niks te doen aan de weg; het asfalt is goed, er is er ook genoeg van, we hebben de op- en afritten. De snelheid? Laten we eens beginnen met 80 km/uur, maar met schone en stille voertuigen komen we misschien wel naar een veilige en duurzame 140 km/uur. Voor de niet autonome voertuigen blijft tot 2040 een rijstrook (met een inhaalverbod) open op de snelwegen.

Boek je snelwegtijdslot

Om de capaciteiten nog beter te benutten komt er individuele dag-beprijzing; dat verleidt de reiziger tot slimmer reisgedrag. Je boekt een snelwegtijdslot met je smartphone of laat het voertuig zelf een tijdslot boeken. De overheid reguleert de boekingsplatforms samen met MAAS-aanbieders.

Wie de spits mijdt, of zijn voertuig deelt of gebruik maakt van een deelauto, krijgt voordeeltjes. Het delen van voertuigen moet de norm zijn. Een eigen auto of bestelbus? Prima, maar dan betaal je meer. Een volle vrachtwagen? Dan ben je welkom.

Transferia

Van en naar de snelweg kun je met je eigen voertuig (of deelvoertuig) door naar huis of jouw bestemming. Het navigatieplatform zorgt voor een naadloze reis van A, via de snelweg, naar B. Aangekomen stap je uit en rijdt het voertuig zelf door naar een mobiliteitshub. Daar deel het voertuig deel mee in een ‘smart energy grid’ en compact parkeren in gerobotiseerde ‘dark parkings’.

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een van de 40 (in 2030) tot 120 (in 2040) transferia langs de snelwegen waar nieuwe woningen komen, flexwerkplekken, snellaadvoorzieningen en stadslogistieke hubs. De komende 20 jaar wordt hierin 40 miljard geïnvesteerd door publieke en private partners. Investeringen die zich terug gaan betalen. Reizen wordt weer leuk! Of, draaf ik nu door?

Walther Ploos van Amstel.

 

Foto: Volvo

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW