De drukte in binnensteden en woonwijken wordt steeds groter. Meer leveringen van webwinkels, juist op het moment dat wij als consument thuis zijn, leiden tot meer vrachtwagens en bestelbusjes. De onderlinge leveringen tussen consumenten via sociale marktplaatsen groeit als kool. We halen vaker af bij click &collect punten. Hoe moeten we dat in grote steden accommoderen?
Retaillogistiek
Tegelijk leidt de opkomst van zogenoemde ‘nano stores’, gemakswinkeltjes in de buurt, tot fijnmaziger en vaker leveren. Ik heb vijf Albert Heijn’s to go binnen 500 meter van mijn huis, twee AH-supermarkten en dagelijks rijdt Appie.nl vele malen voor onze deur langs. Het moet vers, vlug en volledig. Het is wachten op de eerste buurtwinkels voor bouwmaterialen die meteen ook afhaalpunt zijn.
De bevoorrading van al die consumenten en kleine winkels betekent steeds hogere kosten voor de laatste logistieke meters. Vroeger konden de Jumbo, Gamma, Blokker, Hema, Intertoys en Zeeman nog met volle wagens naar de winkels in de steden. Met de steeds kleinere, en frequentere, zendingen lukt dat niet meer.
Twee van de drie transacties op het internet zijn tussen consumenten onderling op sociale marktplaatsen. De lokale leveringen vormen een steeds groter deel van de zendingen in steden en woonwijken. Het wordt alleen maar drukker.
Regels
Steden in Europa leggen het transport mede daarom steeds meer regels op. Het moet schoner, stiller, veiliger en eigenlijk onzichtbaar. De vrachtwagen en de bestelbus gaan in de ban. De fietskoerier heeft de toekomst. Die kan 50 procent van de zendingen in steden bezorgen. Vervoer over water biedt kansen. En, die enkele vrachtwagen die de stad nog in mag moet toch minimaal emissievrij zijn. De elektrische Cargohopper is nu al in drie steden succesvol. Shutl en Uber.rush gaan de pakjes en de koeriers via slimme apps met elkaar in contact brengen.
Stedelijke distributie
We gaan de goederenstromen tussen de massale Europese distributiecentra van producenten en retailers ontkoppelen aan de rand van steden of, liever nog, in die steden zelf dicht bij de consumenten en winkels. Logistiek is juist de afgelopen dertig jaar uit de stad gejaagd.
In grote Europese steden wordt nagedacht over hoe die logistiek weer in de stad kan worden ingepast. Dit vraagt slimme concepten van projectontwikkelaars en gemeenten voor goed bereikbare binnenstedelijke ‘logistieke hotels’. Het Franse Chapelle International heeft zo’n logistiek hotel gepland in het Parijse 18e arrondissement. De helft van het 50.000 vierkante meter tellende project is bestemd voor opslag, overslag, afhaalpunten en laden van elektrische voertuigen.
Logistieke hotels in steden zijn een interessante gedachte. Laten we voorlopig de Food Centers voor food service, de binnenhavens voor bouwmaterialen en de stationslocaties voor retail- en webwinkellogistiek behouden. Over vijf jaar zal PostNL erkennen dat we nooit alle postkantoren hadden moeten sluiten.