Het is moessontijd in Nederland. Ineens zijn er stortbuien die in een uur tijd meer dan 50 millimeter regen lozen. De straten staan blank, de kelders lopen onder en het dak lekt op steeds weer anderen plaatsen. Na honderdvijftig jaar trouwe dienst houdt ons huis het ook niet meer droog.
Onze loodgieter Jan maakt overuren en rijdt met zijn oude bestelbus de hele stad door. Die bus heeft hij nodig voor zijn grijpvoorraad.
Een pijpje hier, een buisje daar en veel, heel veel dakzink. Die bestelbus is niet goed voor de luchtkwaliteit in steden, staat de hele dag storend in de weg en ligt daarom onder vuur.
Jan gelooft niet in klimaatverandering. Zure regen, de stijging van zeespiegel en fijn stof zijn ‘linkse praatjes’. In Den Haag doen ze dat om ondernemers mee te pesten. Zijn dieselbus is straks de Sjaak als er een milieuzone komt.
Het wordt steeds schoner op de weg met hybride en elektrische personenauto’s. Maar het zakelijk verkeer met bestelbusjes blijft achter. Waarom eigenlijk?
Walther Ploos van Amstel vraagt het zich af op Nuzakelijk.nl:
Boekhouder
Bij de koffie probeer ik Jan nog te overtuigen van de voordelen van een elektrische bestelbus. Jan rijdt niet meer dan 150 kilometer per dag in de regio. Elektrisch mag je straks in de stad overal gratis, en zelfs op de stoep, parkeren. Doe je het niet voor de komende generaties, doe het dan voor het geld. Met al die mooie regelingen en aanbiedingen ben je een dief van je eigen portemonnee als niet meedoet. Dat moet zijn boekhouder hem een-twee-drie kunnen voorrekenen.
Caravan
Maar Jan heeft een simpel antwoord. Met die elektrische bestelbus kan hij in de zomer niet met de caravan naar het Gardameer. Daar is geen speld tussen te krijgen. En, Jan voelt helemaal niks voor ‘caravandelen’ met anderen.
Zo zullen veel kleine ondernemers met een bestelbus van de zaak dat zien. Die elektrische bestelbus doet het prima voor het werk en betaalt zich dubbel en dik terug. Maar, die bestelbus leent zich minder voor het privé gebruik, zoals de vakantie, het verhuizen van een nichtje of een weekend weg met de junioren van de voetbalvereniging. Met de wijze woorden van Olivier B. Bommel; ‘Tom Poes, verzin een list.’
Rekenen
De eerste stap zou zijn om de boekhouder eens te laten doorrekenen wat die privé ritten onder aan de streep de ondernemer nu echt kosten. Gooit de ondernemer geen goed geld naar slecht geld? Misschien dat dan het kwartje valt. Misschien is een huisje huren aan het Gardameer uiteindelijk toch veel goedkoper.
Er is meer nodig om Jan, en andere ondernemers, in een elektrische bestelbus te krijgen. Zou bestelbusdelen een optie zijn? Hoeveel bestel- en taxibusjes, met schone Euro zes motoren, staan er stil tijdens de vakantieperiodes?
Of, kan de groothandel met slimmere bevoorrading niet zorgen dat Jan steeds op tijd een pijpje hier, een buisje daar en genoeg zink heeft. Met je smartphone bestellen, en met een schone brommerkoerier binnen vijftien minuten leveren. Wie zou daarvoor niet tekenen? Is die bus nu echt nodig? Voor je het weet verzinnen ze in Den Haag een caravanverbod.