Vrijdag maakte het kabinet bekend dat de mobiliteitssector 25% stikstof moet besparen voor 2030. Na de landbouw krijgen ook de industriesector en de mobiliteitssector met stikstofbesparingsdoelen te maken. De industrie moet in 2030 38 procent minder stikstof uitstoten. Wat de plannen concreet betekenen voor de transportsector maakt het kabinet aanstaande vrijdag bekend.
De stikstofuitstoot van de transportsector is de laatste jaren gedaald. Vrachtwagen- en bestelautofabrikanten zijn steeds beter in staat schonere motoren voor de transportsector te maken (ook met de komst van de Euro VII norm). De sector is al hard op weg. En de Europese Unie geeft de transportsector nog extra een duwtje in de rug: in drie fasen naar 90% procent minder CO2 in 2040.
Machiel Bode, sectorspecialist Transport, Logistics and Mobility, ING Sector Banking zei eerder in 2022 op TTM: “Het CO2-reductie potentieel in de transport en logistieksector telt stevig door als je kijkt naar beter benutten, samenwerken in de keten en het reduceren van leegrijden. Voeg daaraan toe: brandstof-efficiency door de inzet van de nieuwste generatie brandstofmotoren en plug-in-hybrides in combinatie met biobrandstoffen, lange zware voertuigen van 25,25 meter en de super-eco-combi’s van 32 meter en het potentieel is groot”.
Machiel Bode stelt data de sector in de periode 2025-2030 moet doorgroeien naar meer dan 10.000 elektrische vrachtwagens. Transportbedrijven schuiven de aanschaf hiervan helaas nog voor zich uit vanwege de nog aanzienlijk hogere kosten per kilometer van vooral de elektrische vrachtwagens, de noodzakelijke investeringen (en resulterende balansverlenging) en de benodigde laadinfrastructuur. Ook komt de serieproductie van elektrische vrachwagens pas na 2025 echt op stoom. Maar, is is lucht in de tunnel!
Minder stikstof in de transportsector? Dat doen we met twee vingers in de neus door te investeren in grotere vrachtwagens, (schone) brandstofefficiency, beter te plannen en schonere en elektrische voertuigen in te zetten. De toekomst is in samen bundelen, samen delen van capaciteiten, energie en data en samen innoveren om de klant steeds beter van dienst te zijn. Echt duurzaam transport betekent veel minder, heel veel minder energiegebruik. Dat kan alleen maar als je samen de juiste ketendata gebruikt en samen investeert in geweldig plannerstalent.
Walther Ploos van Amstel