Demissionair minister Mark Harbers van IenW blijft bij zijn besluit om het rijden in een zwaardere elektrische bestelauto tussen de 3.500 en 4.250 kilo met B-rijbewijs per 1 juli te verbieden. De minister ziet geen mogelijkheden voor een wettelijke verankering van de vrijstelling. Hij betreurt de ontstane situatie, maar ik zie op dit moment helaas geen mogelijkheden voor een wettelijke verankering van de vrijstelling. Eerder waren er kritische kamervragen.
Volgens de minister is het niet mogelijk een blijvend juridisch kader voor deze vrijstelling in Nederlandse wetgeving te regelen. Daarvoor zou het kabinet een algemene maatregel van bestuur (AMvB) moeten vaststellen, waarmee het Reglement rijbewijzen en het Arbeidstijden-besluit vervoer worden gewijzigd. Bij de uitwerking van de AMvB is helaas gebleken dat het op dit moment niet uitvoerbaar en handhaafbaar is om de gedoogconstructie te verankeren in een permanente regeling en het daarmee ook duurzaamheid en de verkeersveiligheid niet ten goede kan komen.
Wanneer Nederland de vrijstelling net als Duitsland formeel in regelgeving wil regelen, dan moet daarvoor een algemene maatregel van bestuur (AmvB) worden gewijzigd. Deze moet onder andere voor advies worden voorgelegd aan RDW en Raad van State. De Dienst Wegverkeer (RDW) en het OM hebben bij de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid negatief geoordeeld.
De uitvoering en handhaving van de vrijstellingsregeling van de derde rijbewijsrichtlijn spelen in meerdere Europese lidstaten die een permanente vrijstelling willen invoeren of reeds hebben ingevoerd (waaronder Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Hongarije, Ierland, Polen, Zweden, Verenigd Koninkrijk en Portugal).
In december 2023 heeft een overleg plaatsgevonden met de Europese Commissie over de handhaafbaarheid van de voorwaarde van het extra gewicht. Daaruit blijkt dat er nu geen ruimte is voor een definitieve oplossing. De Europese Commissie heeft wel bereidwilligheid getoond om samen met Nederland en eventuele andere lidstaten nogmaals onder de derde rijbewijsrichtlijn naar dit probleem te gaan kijken. Of dit tot een oplossing leidt, is geenszins zeker, stelt de minister.
Vorige week heeft de RAI Vereniging, net als andere branche-organisaties, minister Harbers een brief gestuurd over de rijbewijskwestie voor zwaardere elektrische bestelauto’s met het verzoek nog eens goed te kijken naar de juridische mogelijkheden.
Bron: Ministerie IenW