De bestuurders van zwaardere elektrische bestelauto’s hebben vanaf 1 juli 2024 toch een vrachtwagenrijbewijs nodig. Dat heeft demissionair minister Harbers van IenW bekendgemaakt. Voor hen geldt nu nog een uitzonderings- of gedoogregeling.
De zwaardere bestelauto’s zijn geen vrachtwagens, maar vallen qua gewicht wel in die categorie. Ze wegen meer dan 3.500 kilo. Daar is een vrachtwagenrijbewijs voor nodig. Er is overigens ook een categorie lichtere elektrische bestelauto’s, waarvoor dit niet nodig is (dit is 70% van de bestelautovloot). Veel bouwbedrijven, pakketbezorgers en koplopers als Albert Heijn, TSN Groen, Ikea en DHL rijden er nu al mee rond.
Voor ondernemers en bedrijven met zwaardere elektrische bestelauto’s is het een tegenvaller omdat het duur is om een vrachtwagenrijbewijs te halen of dit voor werknemers te betalen. Het is ook zuur voor de dealers die bestelauto’s op voorraad hebben genomen.
Vrachtwagenrijbewijs
De komende 5 jaar zullen hierdoor zeker 50.000 berijders een vrachtwagenrijbewijs moeten halen (met de beoogde zero emissie zones in 29 gemeenten). In latere jaren gaat het om zeker 300.000 berijders van zwaardere bestelauto’s (ter vergelijk: er zijn nu 200.000 vrachtwagenschauffeurs in Nederland met een vrachtwagenrijbewijs).
Koplopers gepakt
Minister Harbers vindt het vervelend dat juist koplopers die hebben geïnvesteerd in duurzaam vervoer nu met een extra kosten te maken krijgen. Ondernemers kunnen ook de toegestane maximum massa van hun voertuigen verlagen naar 3.500 kg in het kentekenregister (en een navenant lager laadvermogen). Dit moet dan wel voor 1 januari 2024 (!) gebeuren. Of ze moeten kiezen voor kleinere, minder efficiënte bestelauto’s.
Voorlopig is dieselrijden met dit besluit de verstandige optie. Maar de minister vindt het niet wenselijk om een juridisch vage situatie te laten bestaan.
Ook vindt hij het gezien de verkeersveiligheid terecht dat bestuurders van zwaardere voertuigen extra op rijvaardigheid worden getest. Volgens het Openbaar Ministerie is de vrijstelling zelfs levensgevaarlijk. ‘Ten eerste merk ik op dat uw verzoek zeer bekeken is vanuit duurzaamheid en mobiliteit en niet met het oog op verkeersveiligheid’, schreef het OM op 27 november aan Harbers.
Slecht nieuws voor de zero emissie zones
Het is bijzonder slecht nieuws voor bedrijven die zich voorbereiden op de mogelijke invoering van zero emissie zones of willen verduurzamen. Het is ook slecht nieuws voor de gemeenten die dit feit niet hadden meenomen in de onderbouwing van hun verkeersbesluiten (die kunnen terug naar de tekentafel).
Ondernemers(organisaties) reageren onthutst. En volkomen terecht! Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden.
Walther Ploos van Amstel.