In 2023 voert de Nederlandse overheid een vrachtwagenheffing in. Onze buurlanden hebben dit al. Met de vrachtwagenheffing gaat het binnenlands een buitenlandse vrachtverkeer meer betalen naar gebruik van de weg dan nu.
In bijvoorbeeld België en Duitsland, werkt de vrachtwagenheffing via een kastje in het voertuig- een zogenaamde on-board unit. Deze wordt verstrekt door toldienstverleners. De Nederlandse overheid wil zoveel mogelijk gebruikmaken van kastjes die elders al werken.
Het kastje maakt tijdens de rit verbinding met het satellietsysteem. Op basis hiervan wordt bepaald hoeveel kilometers zijn gereden op heffingswegen en wordt er gefactureerd.
De milieu-eigenschappen en het gewicht van de vrachtwagen maken een verschil: hoe schoner of lichter de wagen, hoe lager de heffing. De gegevens in de on-board unit worden beveiligd. Zo is de privacy van de bestuurder beschermd. De overheid controleert binnenlandse en buitenlandse voertuigen. Wie zich niet aan de regels houdt, krijgt een boete.
De inkomsten van de vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de vervoerssector. Via verlaging van de motorrijtuigenbelasting, en voor een belangrijk deel via middelen voor verduurzaming en innovatie.