MIT over ‘the work of the future’: niet minder, maar andere banen

Hoogleraren van MIT publiceerden vorige week het rapport: ‘The Work of the Future: Building Better Jobs in an Age of Intelligent Machines‘ over de Amerikaanse arbeidsmarkt, de positie van de werknemers, tweedeling op de arbeidsmarkt en de banen van de toekomst. Ondanks het Amerikaanse perspectief biedt het rapport ook kennis voor Europese managers. Het rapport besteedt ook aandacht aan banen in transport en logistiek.

Autonoom rijden

De opkomst van elektrische en autonome (vracht)voertuigen kan een grote impact hebben op vrachtwagenchauffeurs, maar ook op monteurs. Hun werk verandert fundamenteel. Er komen nieuwe rollen en specialiteiten in de techniek van geautomatiseerde voertuigsystemen en voertuiginformatietechnologie. Beheer op afstand, of de operationele planner, vergen control towers en vereisen nieuwe vaardigheden in het omgaan met automatisering. Er zullen ook nieuwe rollen voor klantenservice, onderhoudmonteur en ontwikkeling van onderhoudconceptren komen.

Een groot deel van de groei van de werkgelegenheid in e-commerce is in de last-mile van de lokale levering. De mogelijkheden van robots en drones zijn inspirerend, maar de complexiteit van de stadslogistiek, met stoepranden, huisdieren en niet-coöperatieve fietsers en voetgangers, betekent dat het nog wel even gaat duren voordat de last-mile levering volledig autonoom wordt.

Robots in magazijnen

De opkomst van e-commerce, waarbij het internet volledig nieuwe manieren van winkelen en bestellen mogelijk heeft gemaakt voor de consumenten en bedrijven, is zo’n transformatie, en met name de impact ervan op de distributielogistiek. De productiviteit in distributiecenntra is, volgens MIT, achter gebleven. Een inhaalslag is nog. Niet robots, maar informatietechnologie, gaan de belangrijkste productiviteitswinst geven.

Robotica en automatisering, vooral in combinatie met IT-innovaties, ontwikkelen snel. Geautomatiseerde opslagsystemen leken vooralsnog vooral geschikt voor grote distributiecentra. Met het Kiva robotsysteem van Amazon dragen mobiele robots stellingen met willekeurig gemengde items naar menselijke pickers, die een soort gedistribueerde opslagsystemen vormen. ‘Pick to light’ systemen, begeleiden computergestuurde lampen menselijke plukkers om items te selecteren. Robotkarren begeleiden de orderpicker door de gangpaden en helpen hen snel orders te plukken. Geautomatiseerde vorkheftrucks zijn de norm.

Je kan je een evolutie voorstellen naar een wereld waarin een volledig fulfillment- of distributiecentrum, of zelfs een volledige supply chain, een collaboratief robotsysteem wordt dat bestaat uit mensen, robots en infrastructuur, die allemaal snel herconfigureerbaar zijn met software.

Data gedreven logistiek en transport

Met steeds meer beschikbare actuele data komen er digitale oplossingen waarbij de medewerker ‘als makelaar’ verdwijnt. Communicatie gaat niet meer met een telefoontje en een verzendopdracht. In plaats daarvan plaatsen veel bedrijven hun transportorders en (tijdelijke) vacatures op marktplaatsen. Digitalisering stelt bedrijven in de logistieke sector in staat om routinematige taken in boeken, plannen en betalen te automatiseren die voorheen werden uitgevoerd door werknemers op een lager niveau. Daardoor verschuift de werkgelegenheidsmix van personeel per uur naar personeel in loondienst met training in softwareontwerp, data-analyse en aanverwante gebieden.

Denk nu na over de nieuwe banen van de toekomst

Door robotisering en kunstmatige intelligentie verdwijnen niet alle banen. Technologie vervangt banen, creëert nieuwe banen en verandert andere. De vraag is of het deze keer anders zal zijn als robots en kunstmatige intelligentie het gaan overnemen van mensen op fabrieksvloeren en in kantoren.

De MIT hoogleraren concluderen dat de verandering meer evolutionair dan revolutionair zou zijn. Ze voorspellen dat in de komende twee decennia de geïndustrialiseerde landen meer vacatures zullen hebben dan werknemers om ze in te vullen.

Misschien wel de belangrijkste conclusie van het rapport: het creatieve gebruik van de technologie zal nieuwe bedrijven, diensten en verdienmodellen mogelijk maken die vandaag de dag moeilijk voor te stellen zijn. Technologie heeft een grote impact, en creëert de meeste banen, wanneer ze nieuwe verdienmodellen mogelijk maken en industrieën transformeren, meer dan het automatiseren van taken die voorheen door mensen werden uitgevoerd.

Lees het rapport hier.

 

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW