MKB-bedrijven zijn essentieel voor groei en werkgelegenheid, maar hebben moeite met productiviteit. Een hogere productiviteit ligt in het creëren van een win-win economisch weefsel voor bedrijven in sectoren. Dat stelt McKinsey in een rapport ‘A microscope on small businesses’.
Micro-, kleine en middelgrote ondernemingen zijn de ruggengraat van de economie. In de 16 door McKinsey onderzochte landen zijn MKB-bedrijven verantwoordelijk voor twee derde van de werkgelegenheid in ontwikkelde economieën (en bijna vier vijfde in opkomende economieën) en de helft van de toegevoegde waarde.
Kleintjes kunnen groot worden
Veel MKB-bedrijven groeien later uit tot grote bedrijven, wat bijdraagt aan de levendigheid en dynamiek van de economieën waarin ze opereren. Ze bevorderen innovatie en concurrentie tussen bedrijven, waardoor bedrijven worden aangemoedigd om hun producten, diensten en processen voortdurend te verbeteren, wat de productiviteit en dynamiek van de economie kan versterken.
Veel grote bedrijven van vandaag waren niet lang geleden nog MKB-bedrijf. Ongeveer één op de vijf van de zeer grote bedrijven (met een marktkapitalisatie van meer dan $10 miljard) waren na 2000 nog MKB-bedrijf en hebben sindsdien de status van groot bedrijf gekregen.
MKB blijft achter in productiviteit
De productiviteit van kleine bedrijven is slechts de helft van die van grote bedrijven, en nog minder in opkomende economieën. Het verhogen van de productiviteit van MKB-bedrijven in vergelijking met grote bedrijven kan aanzienlijke economische waarde opleveren. De relatieve productiviteit van MKB-bedrijven en grote bedrijven varieert sterk per sector en land. Bijvoorbeeld, in vrijwel alle landen bepalen acht sectoren (van de 24) meer dan 60 procent van de waarde van het verkleinen van de productiviteitskloof in de maakindustrie, maar de belangrijkste sectoren verschillen per land.
In de ontwikkelde economieën hebben handelsbedrijven (groothandel en retail), bouwbedrijven en producenten de grootste achterstand in productiviteit. B2B MKB-bedrijven zijn doorgaans productiever dan B2C, wat suggereert dat frequentie zakelijke interacties met een selecte groep klanten van belang zijn. Of, dat de druk van consumenten minder wordt gevoeld. B2B MKB-bedrijven investeren meer in talent en technologie en werken internationaler in ketens.
Groot ondersteunt klein
Samenwerking binnen sectoren kan de productiviteit voor zowel MKB-bedrijven als grote ondernemingen verbeteren. De productiviteit van MKB-bedrijven en grote bedrijven beweegt in de meeste sectoren samen, wat wijst op spillovers als de juiste voorwaarden worden gecreëerd. Bijvoorbeeld, automotive MKB-bedrijven hebben operationele vaardigheid verkregen door intensieve samenwerking met productieve OEM-fabrikanten, en kleine softwareontwikkelaars hebben geprofiteerd de ontwikkeling bij grotere bedrijven. ASML is een mooi voorbeeld, maar ook de aanpak binnen de topsectoren in Nederland. McKinsey ziet de Duitse (weg)transport sector als voorbeeld.
Alle belanghebbenden hebben een rol bij het ontwikkelen van productiviteitsstrategieën in hun sector. sectoren waar zowel kleine als grote bedrijven achterblijven, kunnen infrastructuur- en beleidsverbeteringen zich op beide richten. Waar MKB-bedrijven worstelen maar grote ondernemingen goed presteren, helpt het bouwen van netwerken. Het McKinsey rapport geeft concrete voorbeelden van succesvolle netwerken. Zelfs waar zowel grote als kleine bedrijven het goed doen, kan het versterken van hun interacties de productiviteit verhogen. Samenwerking loont.
Bron: McKinsey