Na bestelauto’s nu ook elektrische vrachtwagens bij DHL

DHL Parcel zet verder in op duurzaam transport. Na de 1.400 elektrische bestelauto’s die sinds dit najaar in woonwijken bezorgen, heeft DHL nu ook drie elektrische bakwagens in gebruik genomen. Een type vrachtwagen waarvan er nog niet veel rijden in Nederland omdat de actieradius voor dit formaat transport nog achterblijft ten opzichte van kleinere voertuigen.

DHL zet de vrachtwagens in voor de bevoorrading van CityHubs en het vervoer van palletzendingen voor zakelijke klanten in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. In die steden gelden steeds strengere milieunormen.

Vooruit lopen op milieunormen

“DHL wacht niet totdat deze milieunormen daadwerkelijk worden geïmplementeerd, maar doet nu al ervaring op met elektrische voertuigen. Ook in dit zwaardere segment willen we voorop lopen”, verklaart Roelof Hofman, CO O van DHL Parcel. De keuze is gevallen op de Volvo FL Electric waarmee DHL verwacht een actieradius van zo’n 240 kilometer te kunnen halen. Dat is ruim voldoende voor de trajecten waar deze specifiek ingezet worden.

Naast de drie elektrische bakwagens heeft DHL ook geïnvesteerd in 107 Volvo FM-trekkers, vier Volvo FM-bakwagens LZV en 88 Volvo FE-bakwagens. De ruim 200 voertuigen hebben een laag brandstofverbruik en rijden op HVO100-diesel wat tot 90% minder uitstoot dan reguliere diesel. Ze worden vooral ingezet voor de aan- en afvoer van de 16 sorteercentra en de 140 CityHubs verspreid over Nederland.

HVO als tussenstap

Over langere afstanden is groot elektrisch vervoer nog even een stap te ver. HVO biedt hier als plantaardige, niet-fossiele brandstof voorlopig uitkomst. “We willen onze hele vloot zo snel mogelijk overschakelen op HVO-diesel, waardoor we toch tot 90% besparen op CO2-uitstoot. Dat past in ons beleid van maximaal reduceren. De overige 10% komt in aanmerking voor ons compensatiebeleid,” aldus Roelof Hofman. Om dit te kunnen realiseren in een bezorgnetwerk dat heel Nederland beslaat, moet het aantal HVO-tankstations versneld worden uitgebreid. DHL voert daarover overleg met brandstofleveranciers.

Veilige voertuigen

Bij de keuze van de trekkers en bakwagens zijn ook de chauffeurs van DHL betrokken geweest. Zij testten verschillende modellen en bepaalden de extra’s waarmee de vrachtauto’s zijn uitgerust. Ook het goede zichtveld van de truck speelde een belangrijke rol in de keuze. In de cabine zijn de portieren en zijpanelen voorzien van extra ramen voor een beter overzicht en minder dode hoeken. Daarnaast zijn de trucks voorzien van camerasystemen voor een 270-graden beeld rond de truck. “Veiligheid van medeweggebruikers, zeker in het drukke stadsverkeer, staat voorop. Een goed overzicht is daarbij cruciaal”, stelt Roelof Hofman.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW