Er is een grote kans dat een bosje rozen uit de supermarkt, van het tankstation of de bloemist, in Kenia is gekweekt. Bijna de helft van de Keniaanse bloemenproductie wordt naar Nederland geëxporteerd.
‘Deze producten komen nu vaak met het vliegtuig naar Nederland, maar daar willen wij verandering in brengen’, vertelt minister Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking na een bezoek aan Kenia.
‘Luchtvracht gaat heel snel’, geeft Marcel Biemond, programme director van Flying Swans aan. ‘Dat is fijn als er direct veel vraag is, maar het is zeker niet voor alles nodig.’ Het Flying Swans consortium, een samenwerking van Havenbedrijf Rotterdam, Boskalis, Mercator Novus en GroentenFruit Huis, wil met de Keniaanse overheid en het bedrijfsleven een innovatieve manier van gekoeld transport ontwikkelen.
Deze nieuwe route gaat ervoor zorgen dat snijbloemen een langere reis kunnen afleggen over land en water. Hoewel de snijbloemen hierna zo’n dertig dagen in een luchtdicht afgesloten container over zee varen, zullen ze bij aankomst in Nederland nog steeds vers zijn
Flying Swans heeft ervaring met het ontwikkelen van koellogistiek in Nederland en andere Afrikaanse landen zoals Ethiopië en Zuid-Afrika. Het consortium heeft een plan opgesteld voor koellogistiek, door het gebruik van temperatuur gereguleerde containers, koelhuizen en speciale faciliteiten in de haven.
Bij gekoeld transport heeft Havenbedrijf Rotterdam al veel kennis en ervaring. Zo’n 15 procent van de containeroverslag bevat verse producten, zoals groente en fruit, vlees en vis. ‘Onze containerterminals hebben bijna 19.000 aansluitingen voor koelcontainers’, vertelt Danny Levenswaard, director breakbulk van Havenbedrijf Rotterdam. ‘Ook hebben we meerdere koelhuizen, waar de producten in kleinere partijen verpakt kunnen worden voor verdere verspreiding in Europa.’
De Rotterdamse haven is toonaangevend in het opzetten van de infrastructuur voor koellogistiek. Evenals de Nederlandse Greenports waar groente, fruit en bloemen en worden geproduceerd en verhandeld. ‘We nemen veel Nederlandse kennis en kunde mee waarmee we projecten in koellogistieke infrastructuur ontwikkelen die leiden tot investeringen’, geeft Marcel Biemond aan. Bij het Kenya Flower Council leren ze graag van de Nederlandse logistiek om de benodigde infrastructuur op te zetten in de haven van Mombassa.
Duurzamer transport
Een voordeel van zeevracht is dat er grotere hoeveelheden in een keer verplaatst kunnen worden. Vervoer via zee is duurzamer dan via de lucht. De CO2-uitstoot van de producten ligt 84 tot 90 procent lager ligt dan bij luchtvracht. Daarnaast verwacht het consortium minder voedselverspilling, doordat producten voor de lokale markt ook gekoeld bewaard kunnen worden.
Marcel Biemond: ‘Onze focus ligt op de export van producten naar Europa. Maar lokale en regionale markten kunnen ook van de faciliteiten gebruik maken, waardoor producten langer houdbaar blijven, wat bijdraagt aan de voedselzekerheid in deze landen.’
Het consortium hoopt dat de nieuwe transportroute een grotere handelsstroom naar Nederland en Europa op gang brengt en tegelijkertijd een positieve bijdrage levert in Kenia. Producten die eerst niet geschikt waren voor de export, door een korte houdbaarheid en hoge kosten van de luchtvracht, kunnen dan wel worden vervoerd. Dutch Flower Group (DFG) heeft in Kenia zijn eerste ‘packed-at-source’-locatie geopend. Dankzij lagere arbeidskosten kan het er boeketten goedkoper samenstellen.
Clement Tulezi, CEO van het Kenya Flower Council, geeft aan dat in Kenia al testen zijn gedaan met gekoeld transport van fruit, groente en snijbloemen. ‘De resultaten zijn veelbelovend en daar bouwen we graag op verder. We zijn optimistisch dat het onze industrie naar een ander level gaat brengen.’
Nederland als draaischijf
Volgens Flying Swans zullen consumenten weinig merken van de nieuwe transportroute. Marcel Biemond: ‘Eén van de dingen die je merkt – of eigenlijk niet merkt – is dat het bloemenassortiment dat je gewend bent er gewoon is. En voor ongeveer dezelfde prijs te koop is, maar met een beduidend lagere carbon footprint.’
Dit is een belangrijke reden voor het opzetten van deze koellogistiek. Ook ziet het consortium dat de concurrentie vanuit Azië toeneemt. ‘Andere landen trekken ook aan producenten om de bloemen te verkopen’, vertelt Danny Levenswaard. Duurzaam en goedkoper transport is volgens hem een belangrijk middel om de handelsstroom naar Nederland te behouden. ‘We moeten deze transportroute ontwikkelen, zodat de producten naar Nederland en Europa blijven komen en Nederland de draaischijf blijft voor verse producten naar de rest van Europa.’
Bron: Rijksoverheid
Foto: Rijksoverheid