Nederlanders lopen veel vaker en verder dan 5 jaar geleden

Nederlanders lopen veel vaker en verder dan 5 jaar geleden, toch krijgen ze in veel steden niet de ruimte die ze verdienen. Vaak verdwijnt er zelfs ruimte voor voetgangers… ondanks alle mooie ambities.

Tussen 2019 en 2023 is de afstand die Nederlanders lopen met 33% toegenomen. Dat stelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid in een nieuw rapport. Mensen lopen niet alleen vaker, maar leggen ook grotere afstanden af. De populariteit van ommetjes en wandelingen is sinds de COVID-pandemie sterk toegenomen.

In 2023 liepen Nederlanders gemiddeld 1,1 kilometer per persoon per dag, waarbij ze ongeveer 17 minuten per dag onderweg waren. Dit blijkt uit de brochure ‘Loopfeiten 2024‘ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Vrije tijd

Een groot deel van de voetgangersbewegingen is vrijetijdsgerelateerd. Bij 30% van de wandelingen gaat het om een ommetje of een wandeling, en deze zijn goed voor 55% van de totale afstand die te voet wordt afgelegd. Daarnaast wordt bijna een kwart (23%) van de afstand te voet afgelegd voor andere vrijetijdsactiviteiten, zoals sporten of een bezoek aan een horecagelegenheid. Slechts 9% van de loopbewegingen is werkgerelateerd, wat goed is voor 4% van de totale afstand. Lopen loont.

Steden tegenover het platteland

In stedelijke gebieden wordt relatief vaker gelopen dan op het platteland. Op het platteland wordt er vaker recreatief gewandeld, zoals ommetjes of natuurwandelingen. In steden wordt er daarentegen meer te voet gegaan voor praktische zaken zoals winkelen of boodschappen doen, vanwege de kortere afstanden tot winkels en supermarkten.

Opvallend is dat in Zuid-Limburg relatief veel wordt gelopen, zowel in stedelijke als minder stedelijke gebieden. Dit komt waarschijnlijk door het heuvelachtige landschap, wat het fietsen minder aantrekkelijk maakt.

Verdere inzichten

De brochure ‘Loopfeiten 2024’ biedt nog meer inzichten, zoals het tijdstip waarop mensen het meest lopen, verschillen tussen bevolkingsgroepen, en de rol van lopen als voor- en natransport bij het gebruik van openbaar vervoer. Daarnaast gaan de onderzoekers in op de maatschappelijke voordelen van lopen, zoals gezondheid, duurzaamheid en verkeersveiligheid.

Masterplan lopen

Iedereen loopt. Vanzelfsprekend, toch? Vanaf het moment dat een kind leert staan en zijn eerste stappen zet, wordt het een voetganger. Gedurende het hele leven biedt lopen gemak, ontspanning, plezier, een gevoel van vrijheid en zelfs geluk. Naarmate we ouder worden en andere vormen van vervoer minder toegankelijk worden, speelt lopen een belangrijkere rol. Lopen brengt veel voordelen met zich mee, zowel voor het individu als voor de maatschappij. Toch is het in het mobiliteitsbeleid van veel gemeenten niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Ondanks de groei van het aantal wandelkilometers lopen Nederlanders van oudsher 5 tot 10 procent minder dan inwoners van landen als Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Dat komt volgens KiM onderzoeker De Haas doordat de fiets hier op nummer één staat. Dat is opvallend, omdat de fiets juist helemaal niet op nummer één staat in de KiM cijfers. Beleid wordt geteisterd door een hardnekkige ‘fietsfetish’

Er komt nu een Nationaal Masterplan Lopen. Tientallen partijen hebben gewerkt aan een eerste opzet: het contourendocument. Daarmee zetten die partijen een belangrijke stap naar een gezamenlijke visie op lopen.

 

Bron: KiM

Lees ook: Amsterdamse verkeerswethouder van der Horst belooft voetgangers beterschap

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW