NK Speeddocking 2012

Er komt een tekort aan chauffeurs; 21% van hen pensioneert voor 2020. Dit betekent lege schappen en productiestilstanden, als de productiviteit in de transportsector niet snel sterk verbetert. Vandaag rijden vrachtwagens in Nederland met een beladingsgraad van 40 tot 45 procent. En ze staan ook nog eens minimaal een kwart van de tijd stil. Niet in de file, maar wachtend om te laden en lossen. Die wachttijd wordt steeds nijpender, nu duurzame vrachtwagens met de Euro VI norm of die rijden op LNG en elektriciteit een stuk duurder per kilometer zijn.

Ik schrijf erover op Frankwatching.nl:

Productiviteit

Productiviteitsverbetering in de transportsector is hard nodig. De sector moet met 25 procent minder mensen tenminste hetzelfde doen in 2020. Dankzij nieuwe ICT-technologie maakt de transportsector gelukkig grote stappen vooruit:

  1. Mobiele communicatie, boordcomputers, connected navigation en intelligente transportsystemen;
  2. Process mining voor betere planning op middellange termijn;
  3. Elektronisch berichtenverkeer, datasynchronisatie, datastandaardisatie en papierloos werken;
  4. Geo-fencing;
  5. Op agenttechnologie gebaseerde dynamische planning;
  6. Het gebruik van communityplatformen waarbij data in de cloud met alle partners in de keten worden gedeeld;

Spreiding

De vrachtwagens staan overigens niet een kwart van de tijd echt te wachten, maar de transportplanners plannen dat zo in. Bij logistiek telt niet de gemiddelde tijd, maar de uiterste tijd die iets kan duren. Anders moeten ze steeds opnieuw een nieuwe planning maken. Hoe meer spreiding, hoe meer ze met speelruimte moeten plannen. Dan heb je onnodig veel vrachtwagens op de weg. Dit pakt het project ‘Speeddocking’ aan.

Speed docking

In april ging het NK Speed Docking van producenten Mars en Heinz en hun transporteurs van start. Tien weken lang strijden distributiecentra van retailers en groothandels om de eer: wie weet de meeste tijdwinst te boeken bij het lossen van vrachtwagens?

Ze kwamen pas achter de echte lostijden toen de transporteurs dit met boordcomputers ook in de praktijk, en betrouwbaar, in kaart konden brengen. Mars en Heinz verzamelen nu vanuit boordcomputers de tijdstippen waarop de wagen de poort binnen rijdt en weer vertrekt. Die informatie delen ze met alle retailers en groothandels. Met ‘process mining‘ (op basis van de echte transportritten) kan exact worden bepaald bij welke distributiecentra vertraging ontstond en wat het gevolg was voor de planning.

Verstorend

Niet alleen duurt het lossen van een vrachtwagen veel langer dan ik me ooit had voorgesteld, maar ook lopen de lostijden enorm uiteen. Dit betekent dat transporteurs met extra lange lostijden rekening hielden bij hun planning; extra vrachtwagens, hoge kosten en alles behalve duurzaam. Bovendien verstoort het de goederenstroom naar het winkelschap. Juist die laatste meters naar het schap zijn voor consumentenproducten kritiek. Voor je het weet moet je nee verkopen of heb je derving.

Het ‘Speed Docking’-project bundelt innovatieve, en soms complexe, concepten als het scannen van speciale palletlabels, nauwkeurige vooraanmeldingen, datasynchronisatie, minder vrachtwagenbewegingen door het bundelen van bestellingen, ook van andere leveranciers, tot volle vrachtwagens met ‘Green Order’. Die ‘Green Order’ geeft aan hoe duurzaam de orders zijn in termen van CO2-uitstoot.

Papierloze processen

Speed Docking kent een duidelijke fasering. De bedrijven starten met het meten van de ‘Green Order’; hoe vol is de vrachtwagen eigenlijk? Hoe minder vrachtwagens voor de deur, hoe minder vertraging. De tweede fase is ‘Scan and Go’, waarbij de scanning van pallets bij ontvangst gebeurt aan de hand van de standaardpalletlabels en vooraanmeldingen. De standaards voor dit berichtenverkeer zijn ontwikkeld door GS1.

Dynamische planning

De derde fase is ‘Dynamische Dock Planning’. De ontvanger kent de losdeuren pas toe aan de vrachtwagens als deze echt in de buurt zijn van het distributiecentrum. Dit kan worden bepaald metgeo-fencing technologie. Bij geo-fencing is het mogelijk om voor een vrachtwagen een of meerdere gebieden in te stellen. Zodra de vrachtwagen een bepaald gebied verlaat of binnenkomt, wordt automatisch via SMS of e-mail een bericht verzonden naar de planner. De vrachtwagen meldt zichzelf 20 kilometer voor aankomst en, op agents gebaseerde, software gaat onderhandelen over welke losdeur vrij is of op tijd vrij komt voor de chauffeur en via de boordcomputer wordt de chauffeur direct naar die ene losdeur geleid. Dat spaart onnodig wachten. Tenslotte wordt het ‘Dock and Roll’. De vrachtwagen wordt met een rollenbaan uitgerust, rijdt naar het losperron en wordt automatisch leeg getrokken.

Complex?

Speed Docking vertaalt technologische innovaties in gewone mensentaal, zodat de werkvloer, de chauffeurs en de magazijnmensen, enthousiast betrokken zijn bij de verbeteringen. De resultaten in 2011 waren al bijzonder, de resultaten uit 2012 laten zien dat er misschien wel 15% te veel vrachtwagens rondrijden in Nederland. Dat is niet bepaald duurzaam. Met deze bundeling van ICT-innovatie kan de transportsector in 2020 er nog steeds voor zorgen dat ‘zonder transport alles stil staat’.

Walther.

Lees andere columns van Walther op Frankwatching.nl.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW