Minister Harbers (IenW) reageerde vandaag op een vraag uit het 2-minutendebat Auto van 28 september 2023. De vraag ging over de vrijstelling van de rijbewijs C-plicht voor het besturen van zero-emissie bedrijfsvoertuigen boven de 3.500 kg tot en met 4.250 kg.
Op dit moment is de situatie dat handhavingsinstanties tot en met 31 december 2023 gedogen dat bestuurders volledig elektrische bedrijfsvoertuigen boven de 3.500 tot en met 4.250 kg met een B-rijbewijs kunt besturen en dat hiervoor geen tachograafplicht geldt. Dit voor zover het extra gewicht boven de 3.500 kg is toe te wijzen aan het (zwaardere) batterijpakket. Het gaat daarbij alleen om bedrijfsvoertuigen die vóór 1 oktober 2023 op naam zijn gesteld.
Nu is echter gebleken dat het op dit moment, onder de huidige (Europese) regels, helaas niet uitvoerbaar en handhaafbaar is om de tijdelijke constructie te verankeren in permanente wetgeving. Dat komt onder andere doordat het voor handhavers niet te controleren is dat het extra gewicht van een voertuig daadwerkelijk is toe te schrijven aan het batterijpakket. Dit is niet altijd in het kentekenregister opgenomen. Dat betekent ook dat er kans is op onjuist gebruik van de regeling. Het ministerie is in gesprek met andere landen om te bezien hoe zij hiermee omgaan.
Daarnaast dient ook gekeken te worden naar de verkeersveiligheid. Zowel van de bestuurders – die een zwaarder bedrijfsvoertuig besturen – maar ook van de medeweggebruikers. De stap naar duurzaamheid moet zo veel mogelijk samengaan met veilig gebruik van de weg en moet passen binnen de regelgeving, zegt de minister in de brief.
Vanwege de complexiteit is het op dit moment te vroeg om met een oplossing te komen, schrijft de minister. De minister schrijft zich tot het uiterste in te spannen om zo snel mogelijk met een perspectief te komen. Wordt vervolgd.
Bron: Ministerie IenW