De omzet van post- en koeriersdiensten steeg het laatste kwartaal van 2020 met bijna 24 procent. Er werden meer aankopen online gedaan, mede door de coronamaatregelen. In de loop van december 2020 werd de lockdown afgekondigd en werden veel kerstinkopen online gedaan. De omzet van internetverkopen steeg in het vierde kwartaal met bijna 56 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Meer productiviteit
Dat de omzet van pakketbezorgers niet evenredig groeit met die van de webwinkels is al langer bekend. Met de groei van het aantal pakketten neemt het aantal voertuigen in de straten niet evenredig toe. Webwinkels bundelen met de inzet van pakketbezorgers hun leveringen. Het aantal bestelvoertuigen wordt bepaald door de servicefrequentie (de bezorgfrequentie per dag). Wel zijn er in totaal meer bestelvoertuigen en neemt het aantal kilometers tussen de sorteercentra en de wijken toe. De voertuigen bezorgen meer zendingen in steeds kortere routes (het bezorggebied per route wordt dan kleiner). De sector wordt productiever.
Het aantal bestelvoertuigen in de pakketsector groeit met 3 tot 4 procent per jaar; veel minder dan het aantal pakketten. In Nederland rijden bijna 50.000 bestelauto’s die pakketten bezorgen in B2C en B2B.
Address intelligence
Pakketbezorgers weten met analyse van (voorspellende) data over ‘thuis zijn’ en opties en appjes voor ‘bezorgen op afspraak’ het aantal keren dat ze voor niks aan de deur staan te beperken.
De pakketbezorger komen met alternatieve bezorgopties voor specifieke aflevergebieden op basis van het analyseren van historische data over leveringen.
Walther Ploos van Amstel