PostNL gaat zijn pakketautomaten open stellen voor andere vervoerders. Er staan meer dan duizend PostNL-pakketautomaten in Nederland. GLS is de eerste concurrent die gebruik gaat maken van dit netwerk. Met het openstellen van de pakketautomaten spelen de bezorgers in op de vraag van consumenten om een pakket op een zelf te kiezen moment en locatie te kunnen ophalen. Het is een interessante ontwikkeling in de ‘last-mile’ bezorging, maar houdt zo’n model ook stand? Twinkle sprak erover met experts.
Vormgeven samenwerking
Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, vindt dat goed nieuws. Want de toekomst van thuisbezorging is volgens hem het sámen bezorgen. Maar hij vraagt zich ook af wat de gemaakte afspraken zijn voor bijvoorbeeld de drukke pakjesdagen. En is het echt een duurzamer en economischer model?
Problemen in ketensamenwerking ontstaan vaak door een gebrek aan vertrouwen, angst voor machtsmisbruik en een ongelijke verdeling van opbrengsten. Gebleken is dat wanneer de samenwerking is vormgegeven in een goede overeenkomst, deze samenwerking meer voordelen oplevert voor de partners. Die partners hebben dan vooraf goed nagedacht over de wijze waarop zij willen samenwerken, welke investeringen zij daarvoor willen doen, welke resultaten behaald moeten worden en evalueren ook met regelmaat hun samenwerking.
Complexe integratie
Harm Schokker, adjunct-directeur Retail bij PostNL, zegt dat het lang heeft geduurd voor de samenwerking tot stand kwam. Het openstellen van de pakketautomaten en het goed inrichten bij GLS Netherlands bleek een complexe integratie. Schokker zegt tegen Twinkle ‘We hebben dit zorgvuldig gedaan en goede afspraken gemaakt over de samenwerking, voordat we het bekendmaakten. Vervoerders die gebruikmaken van de pakketautomaten, betalen een fee per reservering van een kluisje. Deze is afhankelijk van de grootte van het kluisje en het aantal dagen dat een pakket in het kluisje ligt. De vervoerder die als eerste een volledige reserveringsaanvraag bevestigd krijgt, kan zijn pakket aanleveren in de daarvoor bestemde locker.’
Volgens Milo Kars, managing director bij GLS Netherlands, zijn de automaten een manier om de dienstverlening te verbeteren. Kars: ‘Zo kunnen we klanten en ontvangers nóg meer flexibiliteit en mogelijkheden bieden. Bovendien staan de bezorgers door het inzetten van de pakketautomaten minder vaak voor een dichte deur.’
Ewout Blaauw, director Corporate Affairs bij DHL is positief over het openstellen van servicepunten en pakketautomaten voor alle vervoerders. Blaauw: ‘Maar vanzelfsprekend dient er wel sprake te zijn van reciprociteit, wat betekent dat je elkaars pakketten toelaat’. Met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 90 procent zullen DHL en PostNL over en weer elkaars pakketten moeten toelaten, wil er echt sprake zijn van een open netwerk. Collega DPD sluit samenwerking bij pakketautomaten niet uit.
Niet helemaal nieuw
De samenwerking tussen partijen in de pakketbezorging gaat terug tot 2011, toen consumenten bij De Buren al pakketten konden ophalen via white label-pakketwanden. Robin Dragstra, CEO van De Buren, gelooft niet dat de samenwerking tussen PostNL en GLS het einde zal betekenen voor white label-pakketautomaten. Hij legt uit dat het lastig is voor concurrenten om pakketten af te leveren bij automaten die de kleur van hun concurrent hebben. Dit kan vooral problematisch zijn tijdens drukke periodes, zoals het vierde kwartaal, wanneer de automaten vaak vol zitten. Wie krijgt dan voorrang?
Gemeenten willen white label-pakketautomaten, omdat ze willen voorkomen dat er een wildgroei ontstaat van automaten. De uitdaging is waar deze automaten precies geplaatst moeten worden. Veel gemeenten moeten nog beleid ontwikkelen voor de locaties van deze automaten.
Wat doet de consument?
De belangrijkste vraag is wat de consumenten gaan doen. Het afhaalgedrag is de laatste tien jaar niet veranderd. Bijna 90 procent van de klanten laat het pakje aan huis of bij de buren komen; 13 procent van de pakjes wordt afgehaald in de winkel. De pakketbezorgers zijn steeds beter in staat op afspraak te leveren. Dan is afhalen eigenlijk niet meer nodig, toch? Een kleine groep consumenten kiest bewust voor afhalen en is zelfs bereid ervoor te betalen. Maar is die markt groot genoeg? Dat consumenten straks voor pakketten van verschillende vervoerders en webwinkels bij één pakketautomaat terechtkunnen, zou wel eens een game changer kunnen zijn’.
Bron: Twinkle